Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etiketttips-och-tricks
Läst 1582 ggr
[Tilde]
0

Hur brukar ni ta kort?

När ni ska fota era leosar, hur brukar ni ta kort för bästa resultat? Alltså var placerar ni ödlan? Vilket ljus ska det vara? Vad använder du helst för kamera, osv.? :)

MarajLowajz
0

Jag har en 'hemmagjord' byrå gjord av flyttkartonger bredvid sängen så det passar perfekt att ställa på lite saker på den och sen ödlan på.

Använder en Nikon D90 med 50mm f1.4 glugg samt en extern blixt som jag riktar ljuset mot taket. Då jag har vitt tak reflekterar det ljuset bra.

Får ju ha lite tålamod då mina springer iväg ganska fort, dom är inte direkt foto-modeller haha :P

Sen så är det bara att fota några stycken, kolla på inställningarna och ev göra om lite t.ex på kameran eller med ljuset.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
0

#1 Smart Skrattande Jag har ingen superkamera direkt. Brukar oftast ta kort på dem i deras terrarium (tycker det blir fint och ser naturligt ut), men ibland sätter jag dem i plastlådor med något bottenmaterial i och låter dem posa där. De håller sig ganska lugna då :)

MarajLowajz
0

Hehe :P Tycker det är snyggare om man har typ vit bakgrund och sen att de ligger på någon sten eller liknande. Man har lite mer 'yta' att arbeta foton på då också än att bara ta foton rakt fram :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
0

#3 Mjo det skulle vara snyggt! Kanske kan tesa någon gång att sätta upp ett lakan eller nått så allt blir vitt runtom xD

Hanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gör lite olika. Men senast hade jag hängt upp en svart tröja och hade en spegel under. (Dock ingen leo).

Annars har jag haft allt ifrån akvarellblock till täcken som bakgrund. Fotograferar numer med min Nikon D5100 :) Föredrar dagsljus, men ibland kan det göra sig bra med blixt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
0

Men oj vad snyggt!  Hur var det du gjorde med tröjan?

Hanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Jag hängde upp den i en hylla jag har över sängen. Och själva spegeln la jag på sängen :)

Tillfälle då blixt kan vara bra

[Tilde]
0

Ah, I see. Skrattande Men nu blir jag riktigt inspirerad här! Ska nog fota leosarna lite imorgon när sambon är och firar sin bästa kompis svensexa hela dagen xD

Hanna
0

#8 Ja, gör det! Glad Hade tänkt göra det idag. Men tycker de ser så dassiga ut nu.