Sand som bottenmaterial
Jag har en diskussion med en amerikan angående sand som bottenmaterial. Visst håller jag med om att finkornig sand kan vara farlig och klumpa sig i magen om leosen äter det. Men jag använder lite tjockare sandkorn (ungefär sån småsten man har i akvarium) och det har aldrig varit något problem under de 14 år jag har haft leopardgeckos. Leopardgeckos äter inte sån sand och OM de gör det så bajsar de ut den med maten.
Dessutom bor leopardgeckos i öken (där finns både klippor, gräslandskap och sand, massa sand), så jag tror att det är lite mer naturligt för dem med sånt bottenmaterial än t.ex. tidningspapper.
Vad anser ni om sand/grus?
Använder Blästersand till mina djur, inte dom små då, dom går på hushållspapper och jag anser att det är naturligt för dom. Tror dom har instinkten kvar att inte äta sand :D
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag ser inga problem med det så länge man tar sitt ansvar att byta material direkt man ser att det inte står rätt till.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#1 Precis! :) Har också de små på hushållspapper, men de stora får gå på sand! Tror inte heller de bara äter sand hur som helst. I så fall skulle det nog vara i ett desperat försök att få i sig mer salt och mineraler eller liknande, om de får dålig mat. Annars skulle ju många leopardgeckos dö av sånt i naturen… Det vore ju konstigt. :P
Min grabb åt både sant och stora akvarieSTENAR.. 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#4 Ojdå :P Jag hade en hane som åt småsten förut, men han bajsade ut allt, så det var ingen fara!