Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettfoder
Läst 1171 ggr
chaoscrime
0

Hm. Hjälp?

Ja, alltså när jag fick mina leopardgeckos fick jag ju även med foder på köpet; mjölmaskar och skalbaggar. Mjölmaskar är ju inte bra som basfoder har jag läst/hört så jag ger dom skalbaggar som basfoder och mjölmaskar ibland, bara. Men då undrar jag hur bra det egentligen är? Ska köpa syrsor så fort jag kan, eftersom att jag är rätt säker på att det är bra som basfoder. 

Men sen kommer vi till död/levande mat. Skalbaggarna är levande, men nu är ungefär hälften av dem döda. Geckosarna äter dom ju ändå, men föredrar ju de levande. Ska man på något sätt ha en uppfödning av basfödan också eller tycker ni att man kan ge dom dött foder tills man har köpt nytt? Förvånad

Som ny leopardgecko-ägare så uppskattar jag alla svar och alla möjliga tips jag kan få! :))

Feel my mind, read my body, touch my scars.

[Melinda]
0

Säker på att det är skalbaggar och inte kackerlackor? Kackerlackor är iallafall bättre än syrsor, även om syrsor också är bra. Så basföda ska vara något utav det :) Går ju att ge döda, men levande är ju bättre förstås.

[Tilde]
0

Ja vad är det för skalbaggar? Alla insekter har ju olika näringsvärde. Just syrsor, gräshoppor och kackerlackor är väldigt näringsrika och perfekt basföda. :)

Jag tror inte det är bra att ge mat som är dött, såvida det inte precis har dött. Tror det bildas bakterier och liknande när de dör. Leopardgeckos är ju jägare, så levande föda är dessutom mycket mer naturligt. :)

chaoscrime
0

Det är vanliga skalbaggar som man kan se ute i naturen typ o: Så ni föredrar alltså levande syrsor? Jag vill ju inte avla med dom, så jag ska inte köpa så många på en gång då eller hur länge lever dom? :(

Feel my mind, read my body, touch my scars.

[Tilde]
0

De lever väl i cirka en vecka utan mat.. vill du att de ska leva längre kan du ge dem något att äta på, som även innehåller lite vätska (potatis ska tydligen vara bra). :)

Vi ger syrsor till de minsta leopardgeckosarna och de vuxna får gräshoppor. Men vi (eller ja, sambon) har påbörjat en uppfödning av Dubia, så det ska vi börja ge dem och spara pengar på samma gång. Glad

Vet inte om du menade att skalbaggarna ÄR från naturen här i Sverige, men det är inte bra att ge insekter från naturen, då dessa kan innehålla parasiter och annat otrevligt. :/