Syrsor - tips, hjälp och råd
Nu har jag pallrat mig iväg och köpt syrsor för ett tag sendan. Micke och Madicken är fullkomligt förälskade i dem! 
Men ja, som nybliven syrsa-ägare nu så skulle jag vilja veta lite som era erfarenheter/tips och sånt. Bra bottenmaterial för syrsor? Mat? Utrymme? Ägg?
Just nu har jag ungefär 16 syrsor i en och samma gammal glassburk. Har gjort ganska stora och många hål i locket så de ska få lite luft. Har även en läskburk med vatten och en bomullstuss det kan gå upp och dricka ur. Är en läskburk för liten tror ni? Och utrymmet, litet? Lagomt? Bra?
Tips, tips, tips!! 
Feel my mind, read my body, touch my scars.
Hmm är det en 2-liters glassburk? Det är väl ok om det bara är 16 syrsor :) De ska ha riktigt god ventilation och många ska kunna dricka samtidigt (såklart utan att hamna i själva vattnet).
De lägger ägg på fuktiga ställen, så se till att ha något bra att låta dem lägga i. Vi använde en bit "oasis" (som en svamp som suger åt sig extremt mycket vätska) i en plastlåda med nät över. Så la honorna ägg igenom nätet. När det var tillräckligt många ägg flyttade vi över oasis-biten till en annan låda och lät äggen kläckas i fred. De klängs snabbare om de har tillgång till värme. :) Ungarna ska inte bo med de vuxna, utan ska ha ett eget ställe att bo på, som ser likadant ut som de vuxnas boende. Bor de tillsammas blir de förmodligen dödad/uppätna.
Har ungarna värme växer de snabbt! De äter allt från hundmat till havregryn och potatis. Grönsaker är såklart också bra och nyttigt. :) Ja du har nog koll på det. 
Ja, det är en tvåliters.. Men måste kanske skaffa en lite större burk då, eftersom att det bara ryms max 2 stycken på den på en gång! Hm.
Hur många ägg blir det? Måste man ha en lika stor "låda" till ungarna som man har till dom vuxna? Och kan man flytta över ungarna till den "vuxna" lådan när de är vuxna eller hatar dom varandra.. föralltid? 
Feel my mind, read my body, touch my scars.
#2 Vet inte, de kan lägga väldigt många ägg. Vi hade nog 40-50 vuxna förut och fick flera hundra ungar! Så de kommer ju att behöva en ganska stor låda när det blir så många.
och nej då, de kan bo tillsammans när de är ungefär lika stora, men då ska de ha ännu mer plats :)
Jag brukar ha runt 20st i en låda på ca 55x40cm med en massa äggkartonger och havregryn i botten.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus