Hjälp! bitande leopardgecko..
Hej allihop!
Jag har en liten fråga, Jag har haft en leopardgecko hona i 3 år. Idag så skulle jag sätta ihop henne med en nykomling, vet ej vilket kön men förmodligen en hona också. Hade ett separat pet box, rätt så stor där ingen av dom varit förut. Märta min tre åring gick nyfiket fram och slickade på den andra, sedan la hon sitt huvud under den andra och gick sedan iväg. En stund senare kommer hon fram igen och slickar den på svansen och bet sedan tag hårt i den. Min nya ödla som jag inte döpt än fräste till och bet tillbaka. Märta slutade och gick iväg, sen en stund senare så närmade sig hon den nya ödlan igen slickade på halsen och bet. Det här har upprepats några gånger och jag tycker det är obehagligt. Ska det vara så eller kan det vara så att märta är en hane och vill para sig eller är hon bara domenant. Ser ut som hon vill äta upp den andra. Det är ju inte parningssesong så vad kan det här vara och några tips på vad jag kan göra?
Mvh// Sarah
Jag tycker det låter som om din Märta egentligen är en hane som försöker para sig! Det är som du sa utanför parningssäsongen nu, men som du beskrev låter det som en typiskt brunstig hane. Kan du kanske ta kort på geckons mage/svans så kan vi avgöra könet? :)
Det bästa vore om du kan hålla dem separat tills du i alla fall vet kön på dem båda. Om det visar sig bara vara en aggressiv hona är det ju ganska otur. :/
#2 Nej det ser ut som en hona, "tyvärr"… du verkar ha en liten mobbare där hemma. 
Aaa hon har alltid varit lite "halvt" aggresiv eller tjurig så dvar väll mer eller mindre berädd, trist bara . Men har haft uppsikt på dom nu i 4h och det var bara första timmen märta gjorde sina utfall så får se vad som hände. Just nu sover måda rätt nära varandra. Får vara upp i natt och spionera på dom. Blir det något mer bitande så får jag dela på dom bara
Tack för hjälpen 
#4 Kanske var hon bara tvungen att visa dominans? :) Ja du får ju hålla koll så de inte bråkar igen. Hoppas det går bra och att de blir bästa vänner snart! 
Om dem bråkar igen, så kan du prova igen senare och sätta ner den som inte är dominant först & låta den gå en liten stund innan du sätter i den dominanta.
Tack för hjälpen men det slutade tyvärr med att jag fick skaffa ett till terrarium. Har försökt många gånger nu och de funkar helt enkelt inte kommer inte testa igen förns den lillen växt på sig lite :) Tror båda är lyckliga nu i sina egna terrarium långt ifrån varandra :)
#7 Otur! Men ja, om det är stor storleksskillnad på de två är risken stor att den lilla blir mobbad. Förhoppningsvis kan de bli kompisar i framtiden. :)
Ja de är det jag hoppas på
En annan fråga här mitt i tråden, jag köpte min nya gecko i en djurafär något jag inte kommer göra om. Viss såg jag att den var extremt tunn lillen, men det fick mig bara till att vilja göda upp den, tyckte så synd om den. Vet att det är fel av mig att köpa men nu blev det så. Får djuraffärer sälja djur som är undernärda? Nu äter han/hon hur mycket som helst men den första veckan va jag riktigt orolig. (Lägger upp bild på honom som han såg ut första dagen). Andra frågan vad har den för morph? 
Enligt mitt otränade öga för morphs så är det en superhypo, kan det stämma? :)
Oj, den ser helt klart undernärd ut!
Såklart får djuraffärer inte sälja sjuka/undernärda djur. Ser man djurvanvård i en affär så kan man anmäla dem. Här i Danmark har vi en djuraffär som förut sålde jättesmala, apatiska leopardgeckos. Vi klagade flera gånger på dem innan de till slut gjorde något åt saken.
Men ja, det är en Super Hypo. Kanske kan den bli Tangerine om den får i sig rätt mat och vitaminer… det får vi se. :)
Dom sa i djuraffären att den blivit mobbad av sina syskon, men då ska man väll ta ut den? aja blir så upprörd, dock är det första gången jag ser missskötsel i den här djuraffären. Men jag ska ju inte köpa djuret om den är undernärd, det blir ju som att uppmuntra deras skötsel. Men jag mådde så dålig när jag såg Ragnar (som är det ny namnet på ödlan) att jag va tvungen att köpa honom.
Men nu här hos mig äter han varje dag, han får välgödda mjölmakar och syrsor med vitaminer på. Är så glad för att han mår bättre, han ser redan friskare ut och han ligger framme och solar/sover hela dagen, men ibland om det är för mycket ljud utan för terrariet går han in i grottan. En mycket trevlig och aktiv liten krabat
Blir den mobbad av syskon ska man genast separera dem :/ Jag har aldrig syskon ihop utan har alla var och en för sig, just för att undvika mobbning av olika slag. Mjo, på ett sätt, men å andra sidan är det bättre att Ragnar får bo hos dig än att kanske dö i djuraffären..
Det låter ju bra!
Vad kul att han äter och tar på vikt. Om du vill kan du också ha en skål (läskflaskekork) med kalciumpulver i, så han kan slicka i sig om han vill.
De är jätte kul att se hur bra det gick tillslut, de va riktigt jobbigt i början när han va så tunn och ville inte äta. Tillslut fick vi tvångsmata honom en gång och någon timme efter det gick han och åt ur skålen. Nu har han en skål med mjölmaskar som han kan gå och äta av när han vill plus att vi tar ut honom så han får äta 1-2 syrsor varje dag. Han har en snäcka inne i sitt terrarium med kalkoch vitaminpulver i.
#9 Han ser precis som ut som min Kiki! 
Hon är också en superhypo tangerine.
Hoppas du kan göda upp honom rejält!
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Åh va fin
Hoppas min blir lika stilig som din när den ätit på sig lite
Jajjemensam han har en riktig aptit den lille krabaten så det ska inte bli några problem.