Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 1827 ggr
Hugosen
0

Hjälp med information av leopardgekos

Hej! Min sambo har ett stort intresse av reptiler och mitt intresse för dem har ökat med åren men jag kan inte så mycket om dem. Vi har en Jemen cameljont hona och en stepvaran. Vi var på reptil eller tropikmässan i Malmö nu förra helgen och så kollade vi på leopardgekos och sambon ville köpa en till mig som han skulle ta hand om. Men jag vill ju ta hand om den själv om jag ska ha en. Därför tänkte jag lära mig lite i smyg om leopardgekos. Det jag vet är att leopardgekos är snälla ödlor. Vad kan ni lära mig om dem? Snabb information. Typ vilket kön är enklast att ha? Sjukdomar? Mat? Storlek av terrarium? Miljö? Livs ålder? Är tacksam för all hjälp. Vill gärna lära mig:)

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

[Tilde]
0

http://leopardgecko.ifokus.se/articles/4f8325bf88f4723ba201347a-skotselrad?discussions-1 är LeoiFs egna skötselråd :)

Kön spelar ingen roll, du kan ha vilket som om du bara har en ödla. Två hanar ska aldrig gå tillsammans, men flera honor brukar fungera (om du vill ha fler än en). Ska du ha en hane och en hona får du vara beredd på ägg och det kan tära på honan att konstant lägga ägg.

Vanliga sjukdomar är förstoppning (kan förhindras genom att inte ha fin sand som bottenmaterial), men allmänt så är leopardgeckos friska. De äter insekter, inte för stora. Man brukar säga att de inte ska vara tjockare än avståndet mellan ödlans ögon. Basfoder ska vara syrsor/kackerlackor/gräshoppor. Mjölmaskar eller zophobas och andra feta larver kan ges ibland som godis.

Terrariet skrev jag om i artikeln jag länkade till. Ju större desto bättre :) Minst två gömställen per ödla, ett på den varma sidan och ett på den kalla sidan. De är ökenlevande djur och man behöver därför inte spraya terrariet. Fuktlåda är dock bra att ha så de kan få av allt skinn när de ömsar. Eftersom de är nattaktiva behövs inte UV-ljus, men det skadar ju inte att ha.

Tänk på att leopardgeckos kan bli upp till 20 år gamla! Så det är inte direkt som en hamster som dör efter bara något år. Det är viktigt att inte tröttna på dem och att i så fall kunna erkänna om man gör det, så ödlan kan få ett nytt hem hos några som är intresserade. Glad

Säg till om du undrar något mer! ^^

Hugosen
0

#2 tack för alla tips:) Vad menar du med fuktlåda? En låda med vatten i då eller ? Är detta några ödlor som bits? Och gör det ont isånafall?:)

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

Hanna
0

#3 Exempelvis en glassbytta med mossa i så att de kan ömsa :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
0

#3 Det kan vara ett gammalt glasspaket/smörpaket eller liknande som du gör en ingång till, så lägger du i vermiculit (finns att köpa i blomsterbutiker), reptilmossa eller möjligtvis en disktrasa (oanvänd såklart) och fuktar. Det ska inte vara en simbassäng direkt, men spraya några gånger med en sprayflaska eller blöt bottenmaterialet och krama sedan ur noga.

Leopardgeckobäbisar kan bitas, men de vuxna gör det inte, såvida de inte misstar ditt finger för mat. Tungan ute De har inga stora tänder direkt, så det gör ju inte ont, men man blir ganska så chockad! Som tur är brukar leosar vara väldigt snälla och lugna. Man kan ju göra dem handtama redan från ung ålder. :)

Hugosen
0

#5 okej nu förstår jag:)! Vad tycker du/ni vart man köper sin leopardgeko? På tropikmässan hade de jätte många fina och billiga. Eller ska man köpa av en uppfödare istället eller djurbutik?:)

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

[Melinda]
0

Jag rekommenderar uppfödare framför djurbutik :)

Hugosen
0

#7 okej varför det? Är det för de har mer tid för djuren än i butik? Vi brukar handla på Tropikhuset i Malmö och de tycker jag vara bra:) men som sagt jag kan inte så mycket om dem djuren:)

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

[Melinda]
0

Tropikhuset brukar ha rätt bra djur. Men många djuraffärer verkligen vansköter sina och kan typ inget om dem. Och när det är första av det djuren så brukar uppfdare va bättre för de ställer gärna upp & svarar på frågor osv.

[Tilde]
0

Jag föredrar uppfödare, köper gärna på mässor då det brukar vara lite lägre priser :) De flesta djuraffärer bryr sig inte om djuren så som uppfödare gör och kan inte lika mycket om dem (som #9 nämner), men såklart finns det undantag. Jag har i mitt liv haft tre underbara leopardgeckos från en djuraffär. Glad

Hanna
0

Köper man från en seriös uppfödare kan man nästan garanterat känna sig trygg med att ödlan har bra släkt samt att du kan maila så fort det blir något. Har bra kontakt med "mina" uppfödare :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hugosen
0

Tack alla för era svar. Blir allt mer intresserad av dem och håller på läsa på mig mer om dem.:) det lutar att köpa en vid nästa tropikmässa i Malmö eller att jag hittar en uppfödare. En fråga till, luktar dem mycket? Som tex vår varan hans bajs luktar något fruktansvärt och doften sitter i länge fast man tagit bort det. :P

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

[Tilde]
0

#12 Nej det gör de inte :) Så länge du inte skulle låta bajset ligga i en evighet, då kanske det inte skulle lukta gott direkt. Tungan ute Det enda som jag tycker luktar är om man missar att ta bort en död insekt, men så länge man håller rent så luktar det inget alls.

[Melinda]
0

På Malmö tropikmässa brukar där vara gott om ungar på våren från olika uppfödare. Köpte själv 3 leosar på den mässan i våras :)

Hugosen
0

#14 . Tror du det kommer vara snart tropikmässa i Malmö snart igen? Jag tänkte så har man lite tid på sig att lära sig mer om leosar och handla saker.:)

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

[Melinda]
0

Tror det är i Maj dem brukar ha den på våren, så är ett tag kvar :)

Hugosen
1

Okej då hinner jag fundera lite till, läsa på och kanske till och med hitta en bra uppfödare:)

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3