UV eller inte?
Många anser ju att UV inte är nödvändigt för leopardgeckos eftersom de är nattlevande, inklusive uppfödaren jag köpte min Kleopatra av. Men efter lite googlande inser jag att det även finns en (ganska stor) grupp som anser att UV är nödvändigt även för leosar och andra nattlevande reptiler. Var ställer ni er i denna fråga? Varför/varför inte? 
Jag tycker det kvittar. Lite sol gör ju ingen skada, det gynnar ju bara skelettväxten och allt sådant.
Jag har själv inget UV till mina leosar men däremot så kommer dom ut på sommaren när det är varmt och får solljus på sig då =)
Dom får tillräckligt med kalk och vitaminer när jag utfodrar dom.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag tycker inte UV-ljus är NÖDVÄNDIGT, men det är bra :) Jag har det inte till mina leosar, men hade det när jag bodde hos mina föräldrar. Jag ser ingen som helst skillnad på deras hälsa. :) Nu måste jag dock ge vitamin&kalciumpulver, vilket jag faktiskt inte hade till min första ödla (1998).
Tackar! Det verkar som att jag har tänkt som ni - att satsa på vitamin- och kalciumpulver. Sålänge det inte spelar roll för deras hälsa, så :)
#3 Nej men precis :) De flesta leosar gömmer sig ändå om dagarna, så man kan ju tycka att UV-ljus är lite onödigt (individuellt, men i många fall). Jag tycker att man ska satsa på vitamin och kalciumpulver, så man vet att ödlan får i sig det :)