Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettterrarium-och-tillbehör
Läst 2874 ggr
fridaskoog
0

Ang. terrariets storlek

Hej! Jag har nyligen införskaffat mig min första leopardgeckobebis. Har haft henne tillfälligt (ca 2 veckor) i ett ganska litet terrarium som hon inte kommer att kunna ha när hon blir större, och tänkte nu under nästa vecka införskaffa mig ett som hon kan växa och springa runt i och bo kvar i även när hon blir större.Glad Jag tror att hon är en giant, och antar att hon kommer att bli mer än 20 cm.

Jag har då ett par frågor på detta:

1. Hur snabbt kommer hon att växa och bli 20 cm + förutsatt att hon är en giant? Jag funderar på ett rabatterat terrarium som är 0,27 kvm för att sedan byta upp mig när hon blir lite större. Detta skulle kännas värt om det tog typ ett år för henne att bli 20 cm, dock inte om det bara tar några månader eller så, då satsar jag på ett större direkt.

2. Hade det funkat att köpa ett terrarium som är något högre på höjden och bygga så att hon har två våningar (och någon sorts ramp som hon lätt kan klättra emellan? Dvs anser ni att detta kan vara lika bra som en enda stor bottenyta, eftersom hon ändå får det dubbla utrymmet?

Jag frågar eftersom jag självklart vill välja det alternativ som är bäst för henne, samtidigt som jag funderar lite på min ekonomi (dvs om jag ska köpa ett 0,27 nu och sedan uppgradera det vid behov).

I övrigt är jag jätteglad att ha fått hem henne, hon har varit riktigt fin att titta på och pigg och nyfiken och ätit bra m.m. Så jag är otroligt pepp på att köpa hennes "riktiga" hem och inreda lite så det blir lite konstnärligt också, då hon nu endast har det som täcker hennes behov och inget riktigt estetiskt snyggt, haha Glad

Tack på förhand för svar!!! :)))

X /Frida

[Melinda]
0

1. Hade jag varit du hade jag satsat på ett större direkt :). Är de 20-30cm så ska de ha 0,36 kvm. Så hade köpt ett som är minst det isåfall.

2. Visst kan man ha två våningar, men en stor bottenyta är bättre enligt mig. Sen om man har 0,36 i botten, sen en våning till med samma mått så får den ju gott om utrymme, men botten ska oavsett antal våningar vara 0.36 i botten. Men bygger man två våningar får man vara lite försiktig med hur man bygger så h*n inte kan trilla ner och skada sig.

fridaskoog
0

Jo precis, det var de måtten jag hade i baktanke. Tack!! :-)

Hur fort brukar de växa? Kommer hon att vara fullvuxen inom ett år, eller ännu mindre? :-)

[Tilde]
0

Giant-genen handlar mer om vikt än storlek. :) Från artikeln jag skrev här på LeoiF:

"För att klassas som en Giant, ska ödlan, inom sitt första levnadsår uppnå en vikt på 60-90 gram (hona) eller 80-110 gram (hane). Alltså spelar inte storleken så stor roll som vikten.

De största Giants kallas för Super giants och då ska honan väga över 90 gram och hanen över 110 gram, även det inom deras första år."

Det är dock genetiskt, så det finns ödlor som är riktigt stora men som ändå inte klassas som Giant.

1. Leopardgeckos blir fullvuxna inom 2 år. Man brukar säga att de är "vuxna" som 1 åringar (blir dock ofta könsmogna innan dess) såvida ödlan får bra med mat och annat, men man rekommenderar t.ex. att avel inte sker förrän de är ett halvår äldre än så. Här kan du kolla jordbruksverkets regler för marklevande ödlors terrariumstorlek: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html

2. Ja det tycker jag absolut! Glad Jag har två våningar i mitt stora terrarium där 4 honor bor ihop just nu. Självklart ska inte markytan vara minimalisk, men två våningar funkar också. Leopardgeckos är faktiskt duktiga på att klättra. :) Så sätter du dit några grenar eller en "trappa" så ska det gå bra.

och - Grattis till din ödla :) Lägg gärna upp bilder på terrariet när du har fixat klart. Skrattande

fridaskoog
0

#3 Aha okej, jag antog att de vanligtvis även blir längre som giants. Uppfödaren sa att hon skulle vara en giant i alla fall, så jag litar på honom :) Tack för grymma svar! Bilder utlovas ;-)

[Tilde]
0

#4 Jo det brukar de ju oftast bli, men det finns också väldigt stora ödlor som väger mindre inom det första året och därmed inte klassas som Giants. :)

Om uppfödaren säger så har han nog rätt! Såhär ser genetiken ut för att få Giant-ungar:

Super Giant X Super Giant = 100% Super Giant
Super Giant X Giant = 50% Super Giant / 50% Giant
Super Giant X Normal = 100% Giant
Giant X Giant = 25% Super Giant, 50% Giant, 25% Normal
Giant X Normal = 50% Giant / 50% Normal

MarajLowajz
0

Grattis till din leo! =) Vart har du köpt henne någonstans om du 'tror' att hon är en giant? =) Tänker bara på varför du tror det :P

Det som är bra att tänka på just nu i början är att ju mindre yta - desto tryggare är dom. Så börja med att ha henne i ett tillfälligt terrarium du, räcker med en hammarplastlåda till en början och sen får man succesivt uppgradera sig så att säga =) Stoppar du i dom i ett för stort terrarium så kommer dom bara ligga i ett hörn och trycka för dom känner sig osäkra och du kommer inte alls se den.

Dom växer beroende på hur mycket mat dom får =)  Men skulle säga att hon är lagomt fullvuxen vid 1-1.5 års ålder, det är då dom är könsmogna till att lägga ägg. Men hon växer ju med åldern också och vad jag har skummat igenom texter så slutar dom växa vid 3 års ålder. Men jag kan ha blandat ihop det hela med något annat djur haha :P

Mina 4 månaders får gå kvar i sina lådor tills dom är i kring 7 månaders ålder - dels för att dom är otroligt små (dom är födda i maj men ser ut att vara kring 2 månaders ålder) och för att jag ska ha mer koll på vart dom är och hur dom fungerar med mat och skitning. Hade jag stoppat in dom i ett stort terrarium direkt så hade jag haft mindre koll på dom så att säga. Så jag skulle nog säga - byt terrarium när hon vuxit på sig mer

Ang. två våningar så tycker jag det är onödigt. Jag har ett terrarium som det är ramp på och mina ödlor var enbart där uppe för att skita och sen gick dom ner igen. Dom är marklevande ödlor så dom har inget behov av att klättra upp på olika 'avdelningar' så att säga. Så en-planigt fungerar hur bra som helst! =) Mycket grottor och växter så blir det ruskigt fint istället för två våningar :D

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

MarajLowajz
0

Jäklar va snabb du är då Tirin! haha :P

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
0

#7 Mwhahaha I am the master of typing! xD

MarajLowajz
0

Haha, och folk kallar mig snabb när det gäller dator och skrivandet ;)

-Albert Einstein

fridaskoog
0

#5 Jaha, nu fattar jag! :-) Alltså vet jag inte helt säkert än om hon är en giant eller inte? Utan det hänger på oddsen? ;-)

#6 Köpte henne på reptilmässan i Kungälv, och jag sa tror eftersom man vad jag har förstått det som inte kan veta det förrän de blir lite äldre? Eller har jag fått det om bakfoten? Men jag antar att han räknade med det med tanke på avel osv.

Ja, jag känner nästan att det hade varit bättre att succesivt uppgradera, för hon är redan nu väldigt blyg och kommer inte fram mer än nödvändigt (äta & skita) ur sitt favoritgömställe.

Nä, men jag tänker att ett extra våningsplan kanske ändå är bra så att de kan gå upp där om de vill? Det kanske erbjuder en extra känsla av space liksom xD Haha. Men i vilket fall som helst ska jag självklart ha bra storlek på bottenytan i förhållande till hur stor hon är för tillfället :-))

[Tilde]
0

#10 Det beror ju helt på vad föräldrarna var. Som du såg på "schemat" så blir ju alla ungar Giant eller Super giant i vissa korsningar. Andra kan ge normalstora också.. :)

Mina leosar använder sin övervåning flitigt (eller, alla utom en gör). Men bottenvåningen är såklart viktigast. Jag hade satsat på ett lagom stort terrarium och inrett det snyggt, kanske fixat en extravåning senare om det skulle behövas. :)

MarajLowajz
0

Ja, men börja med lite lådor i olika storlekar och efter 1-2 månader så kan du byta till större =)

Du kan låta handen vila i terrariet typ 10 min varje dag när du byter vatten och plockar avföring så kommer hon att vänja sig vid dig och blir inte lika skraj =)

Hoppas det kommer lite bilder!

Ja allt beror på vad föräldrar var - om dom var super Giant eller bara giant.

11# Lyllo dig som har leosar som använder båda våningarna, det gjorde inte mina. Dom bara sket och gled ner igen :P Jag har rätt så bra ställen som mina leosar skiter på förutom Hera, hon skiter i fuktlådan xD Vilket är drygt för min del xD

-Albert Einstein

fridaskoog
0

#11 Aha, missade den där det stod 100% giant. Vet inte vad han avlade på men han sa ju att det skulle vara giant så då lär det ju vara det då!

Det lutar åt att jag gör så då. Kan ju vara skönt att kunna anpassa lite hur mycket plats hon har för tillfället nu när hon är liten och sedan eventuellt sätta in när hon blir större då, så vet man var man har henne ^^

Kul ska det bli i alla fall att pyssla med inredning lite ;-)

[Tilde]
0

#12 Jag har tur då alla tjejerna i terrariet har samma toalett, det underlättar ju väldigt mycket för mig! :)

Lilla Sapphire är som din Hera dock… Fuktlådan, vad de nu ser i dens toalettpotential. Obestämd

fridaskoog
0

#12 Ska ta detta i åtanke! :-)) Ska nog köpa hem terrarie under veckan iaf för de har 20 % rabatt på alla terrarium på ett ställe här fram till den 15e ;-)

[Tilde]
0

#13 Ja precis :) Du kan ju väga hemme med jämna mellanrum och följa viktuppgången.

Det låter bra! Och vi ser som sagt fram emot bilder Skrattande Älskar att bli inspirerad av andras terrarieinredning, hihi

MarajLowajz
0

Ja samma här, Greta, Astrid och Ingrid skiter under en blomkruka så det är jag glad över. Vet inte jag heller, men det är drygt när man får lov att byta allt i fuktlådan :/

Ett tips är att kolla blocket, Repti.net och lite andra forum för du kan hitta jättefina terrarium för knappt någon krona alls.

Eller om du är händig så kan du bygga eget :P Det gör jag. Billigare och man får det precis som man vill ha det!

Jag önskar att mina Greta vore en Giant men jag vet inte säkert - står inte på hennes papper men hon väger över 60g iaf… Tamlin som jag har är också fet haha, 88gram :P

-Albert Einstein

fridaskoog
0

#16 Will do! :D

#17 Har för lite fritid och för mycket lathet för att bygga eget, haha ;) Men ja du har rätt, ska ta en titt på blocket och repti först. Har ju fram tills torsdag på mig att utnyttja rabatten ;)

MarajLowajz
0

Hehe, vilka terrarium har du kollat på och vilka priser ligger dom på?

-Albert Einstein

fridaskoog
0

Har kollat på ExoTerra, med rabatten så ligger ett 0,27 på ca 900 och ett 0,4 på 1430, men det lutar åt det på 0,27 nu och sedan uppgradera med växandet. Om jag inte hittar ett större och billigare online då, vill säga.

MarajLowajz
0

Du kan få köpa mitt gamla haha :P Den har två våningar också :P

-Albert Einstein

fridaskoog
0

Var bor du då? :-) Tänker på transport..haha

MarajLowajz
0

Dalarna xD

-Albert Einstein

fridaskoog
0

Jaha xD lite långt kanske, såvida du inte har vägarna förbi Göteborg snart ;) haha :D

MarajLowajz
0

Inte vad jag vet! :P

-Albert Einstein

fridaskoog
0

Ajdå ;p haha, men jag hoppas jag hittar nåt snart. Mejlade ett par blocketsäljare men misstänker att de redan sålt eftersom det var ett tag sedan annonserna lades upp :-p

MarajLowajz
0

Det är inte säkert, så länge annonsen finns kvar så borde terrariet vara kvar =)

-Albert Einstein

fridaskoog
0

Nu har jag iaf bestämt mig för att det gamla akvariet får tjäna som terrarium fram tills efter jul ungefär, då jag kommer att uppgradera igen till ett som är typ 0,4kvm. Värt, och hon trivs än så länge verkar det som! ^^

[Tilde]
0

#28 Det låter ju fint! Glad Bra idé. ^^