Nybörjarhjälp!
Hallå! Ska få ta över en leopardgecko. tänkte höra lite då jag inte är så påläst, vad är viktigt att ha till dom? Matförslag och små tips och trix till fuktlådan? Berätta nu allt ni vet. De enda jag vet om denna filur som jag får hem är att de är en hane på ca 1 år
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
Fuktlådan kan du göra av lite vad som helst, vi använder Braplastlådor och gör hål i dem (vi bränner kanterna till hålet så ödlan inte ska kunna skära sig). Sen har vi vermiculit i, men mossa eller liknande går lika bra :)
Som basföda ska leopardgeckosarna ha syrsor, gräshoppor eller kackerlackor. Du kan såklart variera och även ge mjölmaskar/zophobas/vaxlarver ibland. :)
Två gömstellen per ödla bör finnas i terrariet. Har du en ensam hane kan han ju ha en grotta på den varma sidan av terrariet och en på den kalla delen. Annars finns inte så mycket man "måste" ha. En liten skål med kalcium vore bra, så ödlan kan slicka i sig efter behov.
Du kan ju bläddra lite bland artiklarna här på sajten. Där finns mycket om terrarium, fuktlådor och foder.
tack så hemskt mycket. ja de var en söt en som jag fått hem nu. :) väldigt handtam :)
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3