Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 3569 ggr
fridaskoog
2012-11-26 21:26
0

Semester

Hur gör ni med ödlorna i semestertider? Har ni någon som går hem och matar och städar varje dag? Eller går det bra att lämna dem några dagar förutsatt att de har värme och vatten (finns det möjligen någon sorts "vattendispenser man kan köpa som fördelar färskt vatten?)? Och framförallt: Hur länge är det okej att lämna utan mat (en vuxen tänker jag då)? Eller kan man lämna även reptiler på djurpensionat?

Många frågor på en gång :)) Har inte planerat att åka någonstans snart men tänkte att det kan vara bra att hålla lite koll på detta då jag älskar att resa. Blir ju lite tid hemifrån i jul med men tjocka släkten bor bara någon kilometer bort så då kan man ju smita hem och mata och sådär ;)

Glad

[Tilde]
2012-11-26 21:33
0

- Har ni någon som går hem och matar och städar varje dag?
När jag bodde hos mina föräldrar bad vi en granne, som råkade vara min faster, att gå och byta vatten ibland. Mat klarar de sig utan länge, förutsatt att de har en tjock svans. :) Vi ger bara extra mycket mat innan vi åker. Har man ingen granne som kan byta vatten tar det nog i alla fall en vecka innan det gamla vattnet är slut, beroende på hur stor vattenskål man har. = Worst case scenario! Städningen kan i alla fall vänta :)

- Hur länge är det okej att lämna utan mat (en vuxen tänker jag då)? Eller kan man lämna även reptiler på djurpensionat?
De klarar sig som sagt länge utan mat, månader om de har mycket fettreserver i svansen. Jag skulle personligen inte lämna dem utan mat mer än två veckor, men det GÅR ju. :) Vet inte om det finns något "reptilpensionat", men fodervärd eller "reptilvakt" kanske man kan hitta om man ska resa ett längre tag.

MarajLowajz
2012-11-26 22:17
0

Har ni någon som går hem och matar och städar varje dag?

Bor ilag med en rumskompis som tar hand om mina ödlor när jag är borta. Däremot är jag bara borta en helg så lägger jag syrsor eller kackerlackor i burkar som det står t.ex namn och vilken dag han ska ge dom till. Kalka och pudra får han dock göra innan han ska mata dom ofc. Vatten brukar han byta också.

Har iofs åkt bort en helg när han också var borta men då fyllde jag på extra skålar med vatten bara och såg till att alla hade ätit precis innan jag åkte  plus att dom fick några extra syrsor att jaga när dom blev hungriga.

Reptilvakt kan man alltid hitta såvida man letar på bra ställen beroende om du känner att den här personen är helt okej att lämna ut nyckel till så att säga.
Annars är det nog bara att fråga en kompis helt enkelt =)

Dom klarar ju sig jääävligt länge utan mat - men det är ju inte så bra för matsmältningens skull plus att det tar längre tid för dom att komma tillbaka i hullet efter en svältperiod.

Finns även en lista där man kan skriva upp sig på om man kan ta hand om reptiler under en kort eller lång stund :) Tror det finns en inne på Gecko.ifokus.se

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

fridaskoog
2012-11-27 21:09
0

Åh så bra, då har jag lite riktlinjer att följa :-) Och #2 - jag ska lätt kolla upp den där listan!

MarajLowajz
2012-11-27 21:39
0

Gör så! Eller så var det inne på reptiler.ifokus.se…. kommer inte ihåg haha :P

Jag står uppskriven iaf på listan =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein