Sjuk leopargecko?-Skolan
Hej!
Jag vet inte speciellt mycket om dessa ödlor, men vi har tre stycken på min skola, som förut har bott hos en person som inte tog hand om dem.
En av honorna ser just nu väldigt sjuk ut, när man håller i henne så vilar hon huvudet mot ens tumme och somnar.
Hon är väldigt blek, och har fått lila skiftningar på huvudet.
Kan nästan beskriva henne som en cancersjuk människa, förstår ni hur jag menar då?
Idag ville hon inte äta, men det kan samtidigt ha med att hon ömsar att göra, eller?
Dessutom har hon bebisar/ägg i magen, men hon verkar inte riktigt orka liksom..
Hon har ingen livsgnista i ögonen som dom andra två ödlorna har, och hon är inte lika pigg och framåt som dem.
Min lärare säger att det inte finns något vi kan göra för henne, utan att hon förmodligen inte kommer att överleva.
Vi ska bara sköta henne normalt, och försöka få henne att äta.
Då tänker jag genast att hon kanske ska till en veterinär, eller om man kan ge henne någon typ av vitaminer eller så?
Annars skulle en avlivning kännas betydligt bättre, för hon mår inte bra..
Ska försöka knäppa bild på henne och lägga ut här, hon ser verkligen bedrövlig ut lillstackarn :(
Vet någon vad det kan vara, och om det finns något man kan göra för henne?
Får dom kalk och vitaminer vid matning?
Hur ser kroppen ut i övrigt, svans och liknande?
Hur ser terrariet ut? Värme, ljus-tider etc?
Går dom ilag allihopa?
Honor allihopa eller finns det en hane med?
Att hon vilar huvudet och somnar kan bero på att hon känner trygghet och att handen är varm, jag har en gecko här hemma som däckar när man har henne i famnen så det finns såna geckos.
Hur är hon i övrigt sätt inne i terrariet? Ligger hon kvar på ett ställe eller flyttar hon sig?
Det varierar från gecko till gecko, vissa ligger och sover och är lata medans andra är det mer fart i.
Färgen hon har kan bero på morphen.
Att hon har ägg i magen kan göra dom lite mer slöa när dom ska lägga äggen. Har hon en fuktlåda som hon kan gå in i?
Ta lite kort så vi får se hur dom ser ut - ta gärna en varsin bild på alla tre.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Q.Q stackaren.. kanske calcium brist , ger ni dom det, sen 'r det bra tycker jag att ge dom pinkys bara när dom ska föda
#2 Pinkisar kan man ge om dom är undernärda annars så bör man hålla sig till syrsor, gräshoppor och kackerlackor då det är deras naturliga föda så att säga. Pinkisar har inte direkt någon näring utan det är mest fett så det är plus minus noll på att ge pinkis på den fronten. Hellre syrsor som innehåller hög näringsvärde.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag tänker genast på äggbindning om hon är gravid och verkar helt orkeslös. Det innebär att hon inte kan få ut äggen som hon ska. Föder ni upp leopardgeckos på skolan, eller varför är hon äggbärande? :/
Tar ni henne till veterinär kan denne operera ut äggen om det skulle vara äggbindning, annars kan han/hon i alla fall diagnostisera den lilla leosen. Jag tycker absolut att hon ska till veterinär! Det är ett levande djur och som ansvarig ska man ta sina sjuka djur till veterinär! Riktigt dåligt av läraren att bara ge upp! 
Har inte varit så duktig att vara i skolan på sista tiden, men ska försöka svara på frågorna så gott det går..
Kalk vet jag att dom får varje måltid iallafall, vitaminer är jag osäker på.
I kroppen ser hon ut som dom andra, dock med rätt tjock mage.
Terrariet uppfyller alla krav med solplats, en lite svalare plats, värmesten, gömställen osv, men jag vet inte vad dom har för ljustider :/
Dom går i lag alla tre, det är två honor och en hane.
Vad jag har förstått är det inte bra att honor ständigt går med en hane?
Hon är väldigt seg av sig i terrariet, hon ligger gärna inne i ett litet hus, medans dom andra kravlar omkring och är full fart på.
Fuktlåda fick dom idag först, så det kanske har med det att göra?
#2 Så dom kan äta pinkys alltså? Vi har bara fått veta att som äter syrsor och maskar.. Ska framföra förslaget om att prova ge henne en sådan när jag kommer till skolan!
Idag var första gången jag träffade dessa djur, och ens tog i dem.
Denna lilla fröken har stulit mitt hjärta, så jag vill verkligen göra allt jag kan för att hon ska må bra :(
Oj, nu poppade det upp massor av fler svar, #3 och #4, såg inte era inlägg innan jag postade :)
#4 Som jag förstod det så var hon dräktig när hon kom. Dom är rätt nya på skolan, och har som sagt bott hos någon som inte ska ha djur tidigare..
Vi badade henne i ljummet vatten idag, är det rätt eller fel gjort?
Tänkte om det kanske kunde stimulera hennes mage på något sätt..
#6 Ah okej, missade det! Nja, bada leopardgeckos kan man göra om de är förstoppade, det brukar hjälpa. Vet inte om det har någon effekt mot äggbindning dock. Det vore lättare att se exakt vad som är fel om du kunde ta bild på den lilla. Är det möjligt? :)
#7 Ska se när jag kan fixa bild, har inte lektioner på skolan varken imorgon eller på onsdag, men ska knäppa bilder på fort jag kan! Förmodligen torsdag.
Hoppas hon lever tills dess bara 
Sära på honorna och hanen - det tär rejäääält mycket att lägga ägg hela tiden för honorna.
Det är som att du själv ska ploppa ut ungar varannan vecka i jämförelse =)
Se till att dom får vitaminer och defentivt ta henne till en veterinär om det inte går över - dom KAN bli slöa innan dom lägger ägg men är dom apatiska (om du sätter ner henne långt från grottan som hon ligger i - går hon dit eller ligger hon bara kvar? om det sista är det apatiskt.) så åk direkt!
Ring till skolan och be dom ta henne till en veterinär snarast möjligast - är det äggbinding ska dom ut NU och inte nästa vecka. Då har hon nog avlidit sen länge sen.
-Albert Einstein
#9 Eftersom jag inte har skola nu på någon dag, så ska jag kontakta rektorn och förklara att det kan ha med äggen att göra och att en veterinär snarast bör kolla på henne, för det är dags att lägga dem nu eftersom att lärarn har sagt åt oss att kolla efter ägg i terrariet..
Tack för alla svar!
Därför jag skrev 'ring' =)
Vad är det för lärare förresten? Djurvårdslärare eller?
-Albert Einstein
#11 Japp, det är djurvårdsläraren..
Det var en dålig lärare som säger att det inte finns något att göra - man kan alltid plocka ut äggen via ett snitt i magen.
Det är mycket jobb efteråt men det är det värt för dessa ödlor!
-Albert Einstein
Har precis fått veta att honan är avlivad.
Dom tog det beslutet då hon inte skulle ha överlevt en operation pga all näringsbrist hon drog på sig från det tidigare hemmet.
Känns ändå skönt att veta att hon inte lider mer 
Skönt att hon slipper lida - synd att det blev avlivning :/
-Albert Einstein
Åh stackarn :( Så tråkigt att det gick så långt…