Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikett: säljes-och-köpes
Läst 2062 ggr
rosaballlong
0

Söker en Leo med enigma syndrom

Hejsan jag är en 21 årig tjej som bor i Varberg som har erfarenhet sen tidigare av leopardgeckos och har haft en leo med enigma syndrom tidigare som var min bästa vän, han var så speciell och jag vet att det kan låta dumt att söka efter en sådan ödla , men jag vet att så många avlivar dem och jag vill ge dem en chans för dem är precis lika underbara som andra ödlor anser jag. Så vet ni någon som har en eller om ni själva kläcker enigmor och får en med syndrom så får ni jätte gärna höra av er ! Mvh

[Tilde]
0

Enigmasyndom är inget att uppmuntra… Tror ingen seriös uppfödare skulle sälja en ödla som visar upp enigmasyndromet. Beroende på hur allvarligt det är så lider ju faktiskt geckon av det. :/

MarajLowajz
0

Håller med, finns nog ingen som direkt avlar på enigma hårt å är det någon som får en med syndrom så avlivas dom på en gång. För mycket jobb när dom är små å dom lider ju faktiskt livet ut tyvärr :/ Du får nog ha det som ett minne istället.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

rosaballlong
0

Alltså jag vill inget illa med ödlan alls utan bara "rädda" dem från att avlivas bara sådär, jag kan inte säga att min ödla led eller inte led för jag kan inte prata med den men en morgon när jag skulle ge nytt vatten så hade den tyvär dött (vilket var väldigt hemskt för mig såklart) Jag hoppas inte han led ! Jag säger inte att jag heller vill att någon ska avla fram en enigma med syndrom det jag menar är ifall någon har en ödla med enigma syndrom bebis som stor och inte har tiden eller orken att ta hand om den då jag vet att det är mycket mer jobb så tar jag mer än gärna över den istället för att dem ska avliva den. Jag har haft friska ödlor också men mitt mål i detta sökande är att hjälpa en ödla från att inte bli avlivad bara sådär. Jag förstår självklart hur ni tänker också men jag hoppas och vill att ni ska förstå mig med , är bara en djurvän kanske lite för mkt djurvän vissa gånger. Ber om ursäkt om i trodde att jag ville "plåga" djuret för det var inte alls min poäng i det hela! tack för svar iaf ! Jag har fått kontakt med en del uppfödare idag som ska höra runt om det är någon som behöver stöd eller hjälp med en enigma som har syndrom av någon grad som inte längre kan ta hand om den själv (pga det är mycket jobb med en ödla med syndrom) och av dem jag pratat med idag så har det faktiskt varit positivt inställda till hur jag tänker, och SJÄLVKLART om ödlan har svår grad av detta balanssyndrom så ska man avliva den då det såklart inte ska vara såhär med en gecko, men jag menar nu lite mer mild grad av syndromet. Sov gott på er ! o tack för svar ! :)

[Tilde]
2

#3 Jaha då förstår jag bättre i alla fall, lät mer som om du var fascinerad av ödlorna med syndomet. Tungan ute Om du vill rädda dem från avlivning får du ändå vara beredd att avliva själv, utifall syndromet skulle bli så pass allvarligt. Kom ihåg att alltid tänka på ödlan i första hand!

rosaballlong
0

absolut klart man tänker på ödlan i första hand! :)

MarajLowajz
0

Tyckte också att det lät som att du var fascinerad av själva syndromet och ville 'utforska' det hela mera.

Ursäktar från min hörna =)

Bra att du tänker på djurens liv i första hand :) Det är väldigt mycket arbete med en ödla med syndrome tyvärr. Eller ja - finns ju 5 olika steg inom enigma syndrome (6 men den sista är döden). Så såklart kan man ha en enigma syndrome-ödla med nummer 1-2  - dom jagar ju fortfarande och klarar av att äta och dricka själv. Det är mellan 3-5 man får mata och ge dom vatten och sådant.

En svår Enigma syndrome ödla kan ju få spasmer och göra 'volter' men gör en ödla det så ska man absolut tänka på avlivning för det måste göra fruktansvärt ont tyvärr.

Men än en gång - ursäkta för missförståndet :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Roonja
1
MarajLowajz
0

Enigma syndrom är en sjukdom som tillhör Enigma-genen.

https://www.youtube.com/watch?v=ee63JRrsma8

Där är en väldigt bra video så man förstår lite mer om hur enigma syndrom tär sig på geckos.

-Albert Einstein

Roonja
0

#8 Okej tack. Ödlorna såg inte ut att må så bra. En gick ju bara runt i cirklar! Rynkar på näsan

MarajLowajz
0

Japp det är det som är själva syndromet hos Enigmor.

Dom har ingen balanskontroll och oftast går dom runt och runt i cirklar och stirrar upp mot himlen.

Dom är oftast också väldigt ljuskänsliga. Det bästa är att avliva dom så dom slipper lida för dom lever inte direkt ett naturligt liv så att säga om dom är i klassen 3-5 :)

-Albert Einstein

Roonja
0

#10 Nej jag förstod det. :( Stackars ödlor. :(