Normalt?
Hejhej, jag har två leosar, en kille och en tjej. Jag har båda hört och läst att dom är väldigt kräsna med maten - äter inte när dom är mätta och kan även matvägra. Men mina små äter syrsor som om det inte fanns någon morgondag. När jag väl matar dom ger jag dom inte mer än två syrsor var, för jag vet inte hur myckt dom kan äta på en gång?
Tjejens svans är tjock och fin, men ändå verkar hon nästan ännu mer glupsk än killen - då han har lite tunnare svans och ibland ger jag honom en extra.
Snälla, hjälp mig. Jag vet inte hur jag ska göra. Ska jag fortsätta ge dom två syrsor varannan dag eller ska jag ge dom mer? Är så rädd att dom magrar bort, det känns nästan så när dom visar att dom är såpass hungriga hela tiden…. :/
Feel my mind, read my body, touch my scars.
Du kan utan problem prova ge dem 3-4 syrsor var istället :) Är hanen magrare (nu vet jag ju inte hur pass mager) så kan du alltid prova att ge han något med mer fett i också, t.ec mjölmask eller zophobaslarver.
Jag brukar ge mina såpass mycket mat som dem vill ha när dem får mat. Sålänge man har koll så att ödlan inte blir för fet så är det ingen fara :)
Har en ödla själv som bara äter och äter när det bjuds!
Han skulle kunna äta 10 stycken syrsor om det vore så! =)
Men gör som #1 - ge dom 3-4 stycken var.
Om hanen är extremt mager (dvs nästan inget fett alls i svansen) så testa ge han en pinkis.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Håller med #1, det var min tanke :) Beroende på syrsornas storlek kan de lätt ta 3-4 stycken vid matning.
Mina honor (de som är runt året gamla) brukar få 4-5 små gräshoppor var, men skulle ibland kunna äta mer. Vill dock såklart att de smälter maten riktigt så det är vad de får.
Okej, tack för svaren! ♥
Feel my mind, read my body, touch my scars.