Morpher
Hej!
Har inte riktigt fattat det där med morpher. Om man tar min ödla som exempel, när jag köpte henne sa de att hon är en tremper albino (giant). Men kan hon vara något "mer" och vad går man i så fall på? Hur stor variation på teckning kan det vara inom div morpher?
Ursäkta min oupplysta fråga men har inte riktigt greppat det där än :)
Leopardgeckos kan ha/vara "hets", dvs. bära på gener som inte syns, men som kan föras vidare till avkomman om "partnern" bär på samma slags gener. Albinism är en sådan gen. Det krävs dubbel uppsättning av albinogenen för att ödlan ska bli albino. Är endast en av föräldrarna albino så blir avkomman "het albino".
Du måste därför veta vad föräldrarna är för morpher för att veta om din ödla bär på dolda gener. :)
De flesta morpher kan variera ganska mycket i utseendet, det beror helt på vilken morph det är. Hets syns i alla fall inte på ödlan.
Min ödla Ingrid är en mysko ödla. Hon har en dold gen nämligen Black Velvet men hon är även het Diablo Blanco. Den dolda genen Black Velvet har börjat visa sig nu då hon har mörknat till rejält och efter lite prat och sådant med förra ägaren så visade sig att hennes far är en Black Velvet. Under uppväxten var hon väldigt mörk och efter något år började hon ljusna för att nu börja mörkna igen, varför hon gör så vet vi inte. Men det är väldigt spännande! =)
Så det där med dolda gener 'kan' visa sig efter ett tag men som tirin säger så visar sig inte 'hetsen' utan det kan visa sig på avkomman om nu partnen har den morphen eller är en 'hets' i sig.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Okej, nu börjar det klarna hur det hela fungerar! Vad spännande! Då antar jag att båda Kleos föräldrar var tremper albino eftersom hon är det då? Haha känns som att det finns ganska mycket att sätta sig in i när det gäller morpher..;)
Oh ja - det är väääääldigt mycket när det gäller morpher och genetiken i sig :P
Jag lär mig fortfarande och kan fortfarande inte riktigt se skillnad på morph när jag ser en ödla på t.ex blocket osv.
Iofs så ser man ju skillnad på vissa typ normal, wildtype, tangerine, bandit osv men vissa är helt omöjliga att se skillnad på för min del :P
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#3 Ja, båda måste ha varit antingen albino eller het albino för att hon skulle kunna bli det :)
Och som MarajLowajz skriver så är det jättemycket att lära vad gäller leopardgeckogenetik! http://leopardgeckowiki.com/index.php?title=Category:Morphs Den sidan brukar jag använda mig mycket av, men alla morpher finns inte med (många nyare morpher saknas).