Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettavel
Läst 2186 ggr
LokiAnd
1

Tips om äggkläckare/Bygga

behöver veta hur man bygger en äggkläckings låda , och som jag har förståt det så behöver dom bara i värme en värmematta ?

Det som jag har skrivit kan vara lite svårt att fatta, men om man säger dett kort, hur  bygger man ett äggkläckings låda och vad ska man ha i den / har tittat på videos men tycker det är bättre om nån som här kan det känns lite trygare tycker jag

MarajLowajz
0

Om du söker här på sajten så finns det redan ett inlägg om detta som jag har skrivit.

Men :

_Torrkläckare

Den här typen av kläckare är idag vanligast och är både enkel att bygga och att använda.

Det här behöver man:
1 stor frigolit låda
1 värmematta
1 termostat typ "living earth's habitat"
1 bra digital termometer med sladd till sensorn, helst med max/min funktion.
någon typ av galler
2 små bitar frigolit
lite glassilikon

Så här gör man:
Lägg ner värmemattan i frigolitlådans botten och dra ut sladden genom ett litet hål som du gör i lådans sida, täta hålet med lite silikon. Koppla ihop värmemattan med termostaten, så som det står i termostatens bruksanvisning, och dra in termostatens och termometerns sensor genom ett litet hål i lådans sida, försök att få sensorerna att hamna mitt i lådan, där äggen sen ska vara. Täta hålet med silikon.
Klistra med silikonet fast små remsor frigolit i lådans kortändar, en 5-10 cm över värmemattan, se till att de sitter helt vågrätt och hårt fast i lådan. Lägg på gallret så att det vilar på frigolitremsorna och ej kan ramla ner, OBS! se till så att gallret tål ägglådornas vikt. Sätt på locket och lägg där termostaten och termometern.
Ställ in temperaturen i lådan genom att ställa in termostaten på en lämplig temperatur och se vilken temperatur det blir i lådan, obs lita ej på att temperaturen är den som står på termostaten, man brukar oftast få sätta den lite högre än vad temperaturen blir i lådan, ställ in temperaturen i god tid innan du får äggen, 27-28 grader Celsius är en lämplig temperatur för de flesta vanliga reptil ägg men undantag finns, så hör dig för vilken temperatur din/dina arter ska ha.
Äggen lägger du i en tom godislåda, big-pack låda eller dylikt med ett lager fuktad vermeculit, perlite, vitmossa odyl i botten som du halvt begraver äggen i, var försiktig med att röra äggen för fostret i ägget fixeras redan efter några
timmar (varierar hos olika arter) och därefter dör fostret om ägget läggs på sidan eller vänts upp och
ner, om ägget rullar runt av misstag så kan det klara sig om man snabbt lägger det rätt igen, kasta ej ägg som inte visar tydliga tecken på att vara dött (som t.ex. stark lukt). Som lock till lådorna använder du plast folie som du fäster med ett gummiband. När man ska blöta vermeculiten tar man vanligen 50% vatten och 50% vermeculit, OBS! efter vikten ej efter volymen, vermeculit kan man köpa i större växt affärer och bättre djur affärer. Ha för säkerhets skull äggen uppdelade på flera lådor ifall en låda skulle bli smittad med mögel, ägg kvalster (sällsynt) eller rundmaskar._

http://www.reocities.com/Petsburgh/Zoo/2530/aggklackare.html

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
0

Jag kan berätta lite om vår hemgjorda, men ska fixa bilder först, så det kommer snart! :)

LokiAnd
0

2# Ja tack vore jättebra att se den :D