Krossade kalciumtabletter?
Hejje! Jag ska ha hem en leopardgecko till helgen, och jag undrar nu om det går bra att ge den kalciumtabletter som säljs på Apoteket som jag bara krossar till pulver? Har ju självklart läst på om alla möjliga vitamin/kalktillskott som är just till reptiler, men jag försöker spara lite på ekonomin då det är lite bråttom. :) Vitamintillskottet hade jag tänkt ska vara Nekton-REP. Tabletterna är bara filmdragerade, annars är det rent kalcium i dem. Kan filmen på nåt sätt vara skadlig för geckon? Kanske är en udda fråga, men det skadar ju inte att kolla först. xD Är tacksam för alla svar. :)
//Chazzy
Ingen aning om du kan använda det, men annars är ett tips : Åk till en hästgård och fråga om du får köpa Foderkalk av dom. En liter räcker väääääääääääääldigt länge såvida du inte gör som jag och tappar en hel burk över hela golvet haha =)
Det är billigt och jag tycker det är ett mycket bättre kalk-tillskott än det man köper på affärer då dom flesta av mina geckos har börjat fått en s.k kalk-blåsa under frambenen (inget farligt utan det är som en reservblåsa ifall de inte får kalk senare i livet) och det hade dom inte när jag köpte kalk-preparat på djuraffär och sånt.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag hade hellre köpt kalcium från en djuraffär då det är specialgjort just för reptiler (olika märken är också olika bra). :) Sen måste de ju också få i sig vitaminer och annat smått och gott som brukar finnas i samma burkar med kalciumpulver.
#1 Tack för tipset. :) Jag har kollat lite på foderkalk, och bl a Granngården har ju, men vad jag såg så vart det bara 25 kilo säckar… xD Och vi har ju ingen tillgång till bil, än. Varken jag eller sambon har körkort. Så det ska vara lätt att få hem också.
Kan ju alltid åka och kolla om Granngården har mindre storlek på säckar med foderkalk, men vet inte… kan inte åka runt i affärer på vardagarna då jag praktiserar från 9 - 18 varje vardag, och sambon har heltidsjobb så det går inte heller. xD Blä.
#2 Japp, jag vet att de ska få i sig vitaminer och mineraler också, inte bara kalk. ^^ Men jag tycker det är svårt att få tag på RENT kalk i djuraffärer… Många sidor som handlar just om skötsel av leopardgeckos tipsar om att använda ett kalktillskott och ett vitamintillskott. Tror jag skulle föredra det då det är lättare att veta hur mycket kalk ödlan får i sig, isf…
Allra helst vill jag ju ha foderkalk eller få tag i reptilkalk som inte innehåller fosfor eller D3 (då de får detta av syrsorna och vitaminpulvret). Men… sånt kalk är som sagt svårt att få tag på, om man inte beställer på nätet då. Vore bäst om jag bara kunde gå till nån affär och köpa't istället för att krångla med beställningar och så. :)
//Chazzy
3# Granngården har enbart 25kg's säckar. Inget naturbruksgymnasium i närheten? Dom har och brukar vara villiga till att sälja :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Finns många sidor som har snabb leveranstid, så du kan alltid beställa annars :)
http://herperschoise.se/product.html/calcium?category_id=37
Där har du ett - bästa av allt, dom skickar i brev-form. Direkt hem i brevlådan.
-Albert Einstein
#5 Vilka sidor då, mer specifikt? :) Vore bra att veta om pålitliga reptilsidor man kan beställa ifrån. Och desto snabbare leveranstid desto bättre. x)
#6 Men! Har ju vart inne på Herper's Choice, men har totalt missat detta! xD Haha. Tror jag ska beställa det här istället. Det andra jag tittade på heter Repti Calcium (av Zoo Med) som finns på CyberZoo.se… men med alla avgifter som tillkommer (frakt osv) så blir det väldans dyrt, bara för en burk. :/ Herper's Choise vart dock billigare. Tack så jättemycket för tipset!!
Btw, vet att företag vill att man ska kombinera deras produkter (t ex ExoTerra vill att man använder deras vitamintillskott i kombination med kalket), men det funkar väl lika bra att använda Nekton-REP? Dum fråga, men ändå. Litar lite mer på Nekton av nån anledning… 
//Chazzy
Bland annat herpers choise som nämnt ovan. Sen finns där Pet outlet, (minns inte hemsidan dock). Finns fler, men minns inte dem i huvet :p
Ooh, Pet Outlet kände jag inte till. Gick in där och kikade nyss (Google ftw, haha). De verkar ha riktigt bra priser också. :) Tack för tipsen. x)
//Chazzy
Mjo, rätt nystartat och så. Beställer min Crested gecko diet från dem. :)
Ah, okie. :) Ska absolut ha dem i åtanke när jag behöver beställa hem nåt. Tack igen. ^^
//Chazzy
Absolut kan du köpa vilket vitamin-tillskott du vill.
Jag kör med Nekton till alla mina reptiler (12 ödlor dock 3 ciliater som inte får vitamin och såklart får ju inte mina ormar det heller hehe).
-Albert Einstein
Äre Nekton-REP då? Finns ju så många olika… xD Enligt deras hemsida så verkar dock Nekton-REP vara det allmänna vitamintillskottet.. 
//Chazzy
ja det är nekton-rep =)
-Albert Einstein
Okej! ^^
//Chazzy