Kan leos bo i akvarium?
Som rubriken lyder, kan leopardgeckos bo i ett akvarium eller måste det vara terrarium?
Jag har två akvarium just nu, ett på 160L och ett på 375L, som är bebodda av gerbiler. Dock är gerbilerna väldigt gamla, och jag vet att dom inte kommer finnas med mig så länge till. Därför har jag börjat tänka på vilka djur jag vill ha efter dom, för utan djur ska jag inte vara.
Jag tänkte på om jag skulle kunna ha leopardgeckos i dom, då det är ett av mina nya favoritdjur sedan jag började på det här gymnasiet ^^ Kommer självklart att läsa på massor innan osv. Likaså köpa från uppfödare och inte djuraffär. (Någon som vet någon bra uppfödare i Skåne, Göteborg eller Danmark? ^^)
Men till saken, skulle jag kunna ha leopardgeckos i mina akvarium? Hur pass stor flock kan man ha i 375L-akvariumet?
Och om man ska ha en flock, ska den bara bestå av honor då?
Det går utmärkt att ha leos i akvarium.
Som #1 säger så fungerar det utmärkt. :)
Vad är måtten på akvarierna?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#2 Toppen :)
Det lilla är 100x40x40 och det stora är 150x50x50 :)
Jag har själv haft en leopardgecko i akvarium en viss tid, så det går absolut! Så länge det är nog med ventilation så.. ^^
#3 Det är bra storlekar. I den första kan man nog i alla fall ha två stycken och fler i det stora. :)
Går kanon! Använder själv ett 375l akvarium till några av mina :)
#4 hur fixar man bäst ventilation i ett akvarium då? Hela ovansidan "öppen" så att säga? (Alltså nät/galler) Hur många i det stora typ? Vill att dom ska ha ganska så gott om plats också :) och vilka kön om man ska ha en flock på mer än två? #5 toppen :) tack för svar!
#6 Ja då räcker det :) Jag har sett akvarium som är mer täckta, alltså inte hela locket som är av galler… men är det det så är det alls som behövs :)
150x50x50 då kan du i alla fall ha 5 stycken tycker jag! Såklart med bra inredning då, men det är stort nog så de inte skulle känna sig stressade.
#7 Oki tack
Vad ska det vara för kön om man vill ha en flock på 5st då? Är det som kaniner att hanar inte kan gå ihop?
Hanar går absolut inte ihop så honor isåfall.
En hane ska inte heller gå ihop med honor hela året utan enbart om man ska planera ägg så att säga och då endast i parningssäsongen så att säga. Då det tär väldigt mycket på honorna att lägga ägg hela året om samt att det är stressmoment för honorna att hela tiden ha en hane efter sig som vill para.
Så om du vill ha en 'flock' (reptiler är ju egentligen inga flockdjur men accepterar att det finns flera) så ska du ha honor och dessa ska vara i ungefärlig lika i storlek annars blir det lätt att dom större honorna kommer gå och bita dom mindre. Det är det enda man bör tänka på när det gäller att ha flera leosar i samma terrarie. Samt mycket gömställen. Gärna två-våningar så de kan gå runt och utforska.
Du behöver ju egentligen inget lock bara de inte kan klättra sig ur akvariumet så att säga - dom är faktiskt bra klättrare, dock inte på glas men på annat. Så för säkerhetens skull så kan man ha någon form av 'tak' så att säga, bara det är ventilerat men inte dragit. Detta bidrar ju till att värmen stannar där den ska och inte smiter ut genom hela taket.
Har du fler frågor så fråga på =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#9 Tack för bra svar!
Avel osv har jag inte tänkt hålla på med så honor får det bli då
Gömställen, våningar, plattformar osv kommer det bli mycket av om jag nu skaffar leosar sen. Tänkte bla göra en sådan "bakgrun" av frigolit som man skär till och styrker över flera lager cement på. Sen stenar, rötter osv då såklart.
Vad bör man ha för strö? Vermeculit, sand, jord, grus?
Okej, kom ihåg att dom kan klättra på bakgrunden så då gäller det att du har ett tak till akvariet så de inte smiter ut. Jag har haft en hona som smet ut flertalet gånger. 1 gång smet hon ut när jag var i stockholm och sambon ringde och frågade om jag hade köpt extra ödlor då han hittade henne i sin garderob, 2 gånger smet hon när jag låg och sov så hittade jag henne på min huvudkudde sovandes hehe.
Så det är lite att tänka på.
Är dom väldigt små ( normalt när man köper juveniler så är dom ca 2 månader) så skulle jag säga såhär:
Plastlåda med fuktlåda, ett extra gömställe (gör det enkelt som t.ex en toa-rulle) med papper som underlag tills dom vuxit till sig. Byt plastlådor efter hur stora dom är. Ju mindre dom är desto skyggare är dom i stora utrymmen, plus att dom blir mer 'vana' med dig när du matar och gör rent. Varmt ställe och svalt ställe precis som med vuxna leosar.
Köper du vuxna så är det inga problem att ha dom i ett stort akvarium. Tänk bara på att flytta om lite grann när du sätter in någon ny. Revir tänker jag på då, flytta en sten eller grotta till andra sidan osv så slipper den nya känna reviret. Det kan bli bråk men det är sällan, vissa leosar är aggressiva mot andra leosar och då får du ha i åtanke att funkar det inte måste du fixa ett annat terrarium så snabbt som möjligt.
Underlag till halv-vuxna och vuxna skulle jag säga: Köp blästersand från Jula (25kg för 59kr). Duger bra och det är smått och bra sand så om de råkar få i sig vid matning så är det ingen fara. Billigt och bra och köp inte sån där sand från djurmagasinet som t.ex 'kalksand' eller vad det nu heter. Kalk får dom via matningen som du ger och det är oftast extremt dyrt och helt i onödan.
Annars är det bara att plocka lite i skogen, stenar, rötter osv så slipper du en extremt stor utgift plus att det ser lite snyggare ut om du hittar någon fin sten eller så. Det är ganska dyrt att köpa online och i zoo-affär.
Ett annat tips om du inte vet: Fuktlåda ska du minst ha 2 stycken till 3 ödlor och om du vill ha 5 ödlor så skaffa minst 3 stycken så slipper det bli bråk. I detta kan du köpa vermecillit som finns att köpa på typ plantagen och såna affärer. Ta bara en vanlig glassbytta, skär upp ett hål på sidan och ställ in på det varma stället. Vermecilliten blöter du med vatten.
Lite annat fint är att ha riktiga växter t.ex orkideer eller liknande, kom ihåg att läsa om dom avger någon form av gift för djur bara. Men vanliga grönväxter funkar jättebra och det ser mera 'hemtrevligt' ut.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag har vissa av mina leosar på lite grövre sand, andra på aspen (sågspån som inte dammar). :) Du ska även ha en fuktlåda till dem och i den kan du ha vermiculite.
Bakgrunden är jättebra! Då kan de både klättra på den, plus att man kan bygga gömställen i bakgrunden! 
#11 Ja tak ska jag ha, nog för att det hade varit lite mysigt att hitta en leo i sängen men nä
Tack för jättebra tips, tar åt mig allt! Så när jag köper dom ska jag helst ha dom på lite mindre yta för att få dom mer vana vid mig? Hade det funkat att typ dela av akvariet lite och sen öka succesivt?
#12 Okej tack :)
Ja precis, har gjort sånt till gerbilerna så kan ju lika väl göra det till leosarna isåfall också, antar att dom också tycker det är kul ^^
Beror ju på - köper du vuxna är de med största sannolikhet redan handtama. Köper du unga (dvs juveniler) så ska du göra som jag skrev : Plastlådor. skulle nog tippa på att det blir bara bökigt att 'kapa' av akvariet och öka successivt. Bättre med plastlådor tycker jag, men alla har vi olika sätt =)
=)
-Albert Einstein
#14 Känns inte plastlådor vääldigt smått då? Jag är lite nojig ang djur på små ytor jag ^^ Men jag har SAMLAlådor från ikea, näst största storleken. Hade dom passat tro?
Nej det gör det inte. Tänk på att när du avlar fram leosar och andra djur så bor dom i 2 liters godis-låda tills dom är redo att flytta vidare.
Så en Hammarplastlåda på 15 liter passar utmärkt till en 2 månaders leo. Hellre för litet än för stort. Tänk på tryggheten. Dom är ju faktiskt väldigt små och dom tar ingen skada alls av att bo i en liten låda och successivt flyttas över till en större.
Ju större låda du har, desto skyggare blir dom. Du ser dom aldrig och du får aldrig tag på dom.
-Albert Einstein
#16 Så pass litet alltså? Ungefär hur länge isåfall?
Skygga djur vill jag inte ha, så jag antar att det är så jag får göra i sådana fall, även om jag tycker det känns lite grymt
Men vi gör samma sak när vi kläcker fram leos, ormar etc i skolan så jag borde vänja mig vid tanken tycker jag.
Förlåt för alla jobbiga frågor, men vill veta det mesta innan jag väl skaffar ett nytt djur.
Alltså det beror på hur mycket dom växer. Min ena juvenil växer ganska bra så jag har fått bytt låda ungefär 3 ggr till henne och nu den sista räcker tills hon fyller ett år iaf.
Sen har jag min minsta - fick han när han var 4 veckor, bytte låda nyss till honom då han har gått från 8gram till ungefär 20gram på 6 veckor. Han äter som en gris haha. Så får byta låda till honom snart igen.
Det är inte grymt - tänk såhär : En leo i naturen ligger i en liten grotta till ungefär 3-4 månaders ålder tills den börjar utforska lite mer. Det är mer naturligt för dem för att bo mindre och ju mer dom växer så utforskar de mer.
-Albert Einstein
#18 ja okej :) men uppåt ett år då alltså? Hm får väl vänja mig vid den tanken då, med tanke på att det är deras naturliga sätt. På tal om maten, vad äter dom mer än syrsor, mjölkmaskar och sånt? Antar att dom ska ha en varierad kost? Får/vill dom äta grönsaker tex?
#19 De äter inte grönsaker utan endast insekter, "tyvärr" ;) Har man en supersmal ödla kan man ge pinkies, men annars insekter.
#20 uh då måste man ha odling av det hemma eller? ^^ Eller det räcker att jag tar hem några från skolan när dom ska äta? Hur ofta äter dom ca?
#21 Beror på hur man vill göra. Det är ju billigare att ha en odling hemma än att köpa i djuraffär varje vecka eller så.
De äter varannan dag eller var 3:e/4:e, beroende på hur mycket mat de får och hur hungriga de är. Vissa leopardgeckos vill äta varje dag och andra betydligt mer sällan. Jag *euhmm.. min sambo* ger omkring 4-5 gräshoppor två gånger i veckan ungefär.
Bara insekter, syrsor, dubior (kackerlackor).
Juvenil : 1-3 stycken syrsor/dubia per dag beroende på antal veckor dom är då men räknar på ett 2 månader och över.
Vuxen : 4-6 stycken syrsor/dubia varannan dag
Så utfodrar jag här. Sen har jag ju vissa ödlor som kan äta uppåt 10 stycken syrsor men det får dom inte :P Hellre lagomt än för mycket, de ska hinna smälta maten också.
Kalk och vitaminer pudras på vid varje matning.
-Albert Einstein
Oki, så pass ofta alltså. Då blir det ganska jobbigt att ta mig in till Hbg eller nåt sånt så ofta, men tror inte mina föräldrar är så pigga på en odling heh
Men att ta med hem från skolan hade kanske funkat bättre då. Kalk och vitaminer har jag koll på
Måste man variera mellan syrsor/gräshoppor/dubior/insekter etc, eller det räcker att bara ge en av sorterna alltid? För så vitt jag vet har vi inte dubia och inte gräshoppa heller här i skolan.
Det är enklast att ha en dubia odling hemma. Det enda du har är äggkartonger ståendes på högkant och sen ge frukt och typ havre i en skål. Resten sköter de själv.
Köp typ 15 honor och 2 hanar så ploppar det ut ungar och sen växer dom till sig till rätt storlek så matar du med den storleken.
Dubior klarar sig inte utan vätska utan dom dör väldigt snabbt om dom smiter ut i lägenheten/huset. Kanske inte så fräscht att hitta en torkad kackerlacka någonstans men det är ingen chans på att dom förökar sig så att säga.
Ha bara en tillräckligt hög låda så det är typ 15-20 cm från topp till äggkartong så smiter dom inte ut. Lock är också bra att ha - tänk på att borra några hål på locket så det blir ventilerat bara.
Att tänka på med matning är att dom ska ha mat som är lika stort som deras mellanrum mellan ögonen.
-Albert Einstein
#24 Det bästa är att variera ibland, men att ha en basföda som du kan odla själv. Du kan t.ex. odla syrsor eller dubia, men ibland köpa gräshoppor och mjölmaskar att ge till ödlorna. :)
#25 tack för jättebra svar :) när jag väl skaffat ödlorna sen (om typ ett år eller två, vet inte hur länge mina små pensionärgerbiler lever till..) så tror jag att mamma kommer gå med på en dubiaodling isåfall. För djurens bästa liksom. Det med storleken när man matar ska jag tänka på :) Juste, när man matar, ska man låta dom jaga insekterna själva eller man ska ge det till dom direkt? Och om dom inte vill äta just då, hur gör man då? För om man låter insekterna vara kvar i terrariet kan dom väl börja äta på ödlan? Det har vi fått lära oss i skolan nämligen. När ska man isåfall testa att ge igen? #26 men det är inte risk för ämnesomsättningsproblem som det kan vara hos andra djur om man ger för enformig föda? Vilka insekter brukar dom tycka mest om? Generellt alltså ^^
Äta på ödlan? Nja det är nog snarare att dom rymmer från ödlan och gömmer sig under en skål eller nåt. Äta på ödlan hah xD Aldrig varit med om ärligt talat =)
när jag ger mina dubior lägger jag dom på rygg så dom sprattlar lite framför ödlorna. Äter leosarna inte så testar jag nästa dag men jag tar ut all foderdjur från terrariet för dom dör bara av värmeslag så det är onödigt att foderdjuren går åt till ingen nytta.
Det där med vad dom tycker om är olika, det är som vi människor, dom har också en favorit-mat. Har vissa ödlor som äter BARA syrsor och jag har en ödla som är helgalen i dubior, kan äta hur många som helst.
Nej det finns ingen risk för ämnesomsättningsproblem, det som kan bli är väl att de tröttnar och vägrar äta tills de fått tag i något godare. Det är som att vi skulle äta korv och makaroner varje dag i ett halvår - tror vi också skulle matvägra då ^^
-Albert Einstein
#28 Ja precis, det var min spontana tanke också xD Men ja, då är det ingen fara alltså ^^
Tack så jättemycket för svaren :)
Insekterna äter inte på ödlorna, men det finns leosar som har fått små köttsår av syrsor som har bitit dem!
#30 Hur farligt är det? Och risken att det händer är inte så stor va? :)
#31 Har man inte de största syrsorna så är risken inte så stor. Det finns ju "gigantiska" syrsor och dem skulle jag inte lämna i terrariet hos mina ödlor. De mellanstora är nog ingen fara. :)
#32 Oki tack för hjälpen (:
Allt beror ju på som tirin säger: Storleken på syrsorna.
Jag brukar köpa Stäppsyrsor - dom är tysta men hoppar mer och lagomt stora och har aldrig blivit biten av dom.
men det finns några (vet inte namnet på dem) men dom är svarta och stora (låter som fan också) - dom kan verkligen bita hårt. Har t.om blivit biten själv av dom så det blev ett sår på mitt finger. Dom brukar jag typ 'trycka' på huvudet så de är liksom groggy eller vad man ska säga innan jag ger mina ödlor dom.
-Albert Einstein
#34 Huh O.o Stäppsyrsor får det nog bli isådana fall. Eller dubior, om jag vågar ^^