Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettavel
Läst 1316 ggr
Hanna
2013-01-28 01:36
0

Fundering

Det verkar ju som om Ronin inte är värst intresserad av Lemon. Så just nu vet jag inte om jag ska sära på dem i en månad och sedan försöka igen, låta dem gå ihop eller kanske para henne med en av mina andra?

Kan man låta henne paras nu av en och få ungar och sedan (om hon är i gott hull och så) paras igen i kanske september?

Funderar annars på att låta para en av mina normalfärgade med min Murphy patternless. Problemet är att hon har en pytteliten kinktail som jag inte vet om den uppkommit av skada eller annat. Men har hört att det inte ärvs, vet ni något om detta?

Är så förvirrad just nu, behöver råd!! Rynkar på näsan

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

MarajLowajz
2013-01-28 16:07
0

Vad jag har hört ska man inte para kink-tails då det finns med i generna. Alla ungarna kanske inte får kink-tails men vissa kan få om man avlar vidare.

Angående att hon är helt ointresserad kan bero på att det är början av säsongen. Låt dom gå ilag en månad till så kanske det blir något till slut.

Det kan ju också vara som så att dom redan parats?

Min nyaste orm var totalt ointresserad av Åke tills för någon vecka sedan då de påbörjat parningen för fullt.

Så låt dom gå ilag några veckor till.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Tilde]
2013-01-28 16:47
0

Ja du kan lätt para två gånger bara du ser till att honan får vila mycket och äta upp sig mellan parningarna :) Men jag säger som #1 att hon kanske inte har ägglossning (eller vad man säger om reptiler) än så det kan ju ta sin tid.

Vad jag har hört om kinktail är att man inte BÖR avla på dem för det kan vara genetisk. Jag har själv inte testat så jag vet inte riktigt hur det går till. Å andra sidan är det ju inget mer än en skönhetsdefekt, men det kan ju påverka kvalitén på de djur du säljer.

[Melinda]
2013-01-28 17:01
0

Angående ägglossning som Tirin nämner, så kan du kolla om honan har det innan du sätter in henne :). Jag satte ihop min grupp för detta året när jag såg att ena honan hade det, och nu bildar hon ägg i magen. Den andra honan har börjat få sin sk. ägglossning nu, så nu ska hon också bli parad. sen min 3;e är inte på gång alls än, haha.

Hanna
2013-01-28 18:27
0

Hur vet man det? :O

Tack för svaren i alla fall :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Melinda]
2013-01-28 18:45
0

Skickar en länk som visar :) kanske lättare att förstå hur det menas om man ser det;
http://www.youtube.com/watch?v=LraMeLT9EPA

Han visar lite olika, men ovulating är ägglossning, så bara att lyssna på pratandet så hör du när han visar just de med ägglossning. Annars är det den där han visar en gecko med en ljus prick mitt på magen typ med lite rött runtom :)