Paniiiik, ägg!!
Nu vart jag helt oförberedd på att min hona skulle lägga ägg just idag, och hon har dessutom lagt dem i den torraste hörnan.
Det är "mina" första ägg, och även hennes första, och nu är jag i full gång med att bygga en inkubator. Men hur snabbt måste äggen komma ut ur terrariet? Riskerar de att dö om de ligger där i några timmar? Jag tänkte spraya dem lite så att de inte blir för torra.
Spraya inte direkt på äggen! De kan då mögla och bli dåliga! Spraya runt om i så fall. Några timmar i terrariet är helt ok, vissa kläcker faktiskt sina ägg i terrariet deras hona går i (fast det är ju inte att rekommendera).
Lycka till med inkubatorbyggandet! Glöm inte att ha droppskydd för äggen så ingen kondens droppar ner på dem och orsakar mögel och annat otrevligt. :)
Nu har jag flyttat över äggen till en burk med papper i (fuktigt papper ligger vid sidan om) och burken står på en värmematta som håller 30 grader :)
Om några timmar kommer mamma hem med vermiculite och vi ska då "ställa in allt" rätt med droppskydd osv! Hoppas äggen var friska, för de var väldigt olika varandra 😮
Lys igenom med en ficklampa eller nåt. Är det helvitt är det säkert inte befruktat - däremot kan du spara det och kolla igenom om någon vecka.
Om det är en rosa sträng i ägget så är det befruktat.
Hur menar du 'olika varandra' ?
Har hon gått med en hane innan?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

#3, äggen är lite olika i färgen, det ena ser "blött" ut men är fint till form och storlek medan det andra ägget är vitt men inte lika slätt eller hur jag ska förklara det, osymmetrisk i skalet som om det vore tjockare på vissa ställen.
Jag tror att hon precis hade lagt äggen när jag tände upp terrariet, de var liksom lite "genomskinliga" och man såg tydligt att det fanns en rosa sträng i dem båda två. Honan hade precis börjat försöka täcka dem med sand, hon var väldigt intresserad och undersökte noga vad det var för något som hade "ploppat" ut 😛
/"Vermiculite Mamman"
#4 Ofta är obefruktade ägg mer genomskinliga än de befruktade som brukar vara vita.. Men det kan även bero på lite kalkbrist hos mamman, att äggskalen inte blir helt vita och "hårda". Fast vi får ju se om de stelnar och blir vitare, för vissa ägg tar det någon dag. 🙂

Tirin, jo, det ska bli riktigt spännande att se, inte var dag jag blir mormor inte😂! Honan skulle mycket väl kunna stå lågt i kalk, hon har dvalat sig själv och inte riktigt varit på hugget med maten, nu får vi verkligen vara på henne så hon äter, så som nyblivna mammor bör göra😉
#6 Haha precis! Det är jättespännande med ägg och små ödlebebbar 😃 Ni kan ju ställa in en liten skål med kalciumpulver till henne, om hon inte redan har det. :)
Äggen har sjunkit ihopa lite och blivit mjuka, har jag för fuktigt/för torrt?? Är det försent att rädda dem om jag gjort något fel med fuktigheten?
Vi lös precis äggen, och vi ser ådror i båda.
Hur ser äggkläckaren ut? Sprayar du ofta eller sköts fuktigheten på annat vis? Det ska vara en jämn och fin balans mellan vått och torrt, så det kan vara svårt att få till rätt! Som sagt, spraya aldrig direkt på äggen och se till att inget vatten droppar ner på dem. Känns det fuktigt eller torrt där äggen ligger?
Jag har dem i en burk med fuktig vermiculit, stående på en värmematta. Värmen i burken håller sig på 28,7 grader.
Äggen har nog blivit dåliga, de har ändrat färg och sjunkit ihop en del.
Pratade med en annan uppfödare och han sa att vi kunde kasta äggen, de hade blivit dåliga.
Men vi lös dem en till gång för att kolla och jag tog bild
Har ni droppskydd?? För äggen blir förstörda om det droppar vatten på dem eller om det är för fuktigt i vermiculiten.
Jag hade sparat dem, utifall :) De har ju en rosa klump i, i alla fall.