Enigma-diskussion, nykläckta ungar
Men åh va söööt! Förhoppningsvis kanske jag också får MS enigma i år^^
Vilken cool!!
Inte för att vara sån men är det verkligen en mack snow enigma? Jag tycker inte det ser ut att vara ms utan en "vanlig" enigma. Och med tanke på enigmasyndrom så trodde jag inte att någon seriös uppfödare fortfarande avlade på enigmor.. :/ Men söt är den! :)
#3 Här kan du jämföra en MS enigma och en vanlig enigma :) http://www.geckotime.com/wp-content/uploads/2009/10/3974092808_383a09e0b7.jpg De vanliga är alldeles för gula för att denna skulle kunna vara en vanlig.
Alla "stora uppfödare" har enigmor, så det är inget konstigt med det tycker jag. Det gäller ju bara att inte avla på såna som har syndromet i släkten. Finns massvis med friska enigmor :) Men jag skulle aldrig ha en stor samling enigmor… Läste en liten studie som JBreptiles gjorde ihop med sin veterinärkompis angående enigmasyndromet, väldigt intressant och tråkigt när folk avlar på sjuka djur. Men så länge djuret inte visar tecken på sjukdom tror jag inte det är någon fara…?
Fast en ms är alldeles för vit eller grå för att denna ska vara en sån också. Och alla normalfärgade enigmor är inte så gula. Jag har själv kläckt en del enigmor under mitt första år, enigmor var väldigt inne då men rasade snabbt i popularitet här i Sverige just på grund av syndromet även om inte alla visade några symptom. Mina normalfärgade enigmor var väldigt ljusa i den gula färgen och mina ms enigmor hade inget gult alls, de var helt vita eller grå i bottenfärg. Så är det ju även med de normalfärgade "vanliga" leosarna vs "vanliga" mack snows.
Ja många "stora uppfödare" har enigmor, det vet jag och jag vet också att åtminstone i USA så graderas de efter hur mycket (eller lite) syndrom de har och där är det helt okej. Jag tycker det är sorgligt. Och även friska enigmor kan ge ungar med syndrom, det kan dessutom vara så att ungar inte visar syndrom från början utan det kommer senare.
Tyvärr tror jag inte det finns några "friska linjer" utan snarare i så fall att uppfödarna mörkar eller att köparna antingen inte bryr sig om syndromet så länge enigman ändå funkar eller att de helt enkelt inte vet bättre.
Och jag har själv hela tre stycken enigmor här men jag avlar inte på dem. Men det är något alldeles speciellt med enigmor, de är sjukt vackra i alla former tycker jag! :)
Och sist men inte minst så vill jag tillägga att nu kanske jag har framstått som stridig, dryg, besserwisser och allmänt tjafsig men det är absolut inte min mening! Men så svårt att diskutera något i text, det uppfattas så lätt fel. Jag tycker bara det är intressant med morpher i största allmänhet. :)
#5 Hmm, den ser precis ut som andra MS enigmor jag har sett, men jag är inte 100% på dens morph eftersom det inte är min ödla. :/ Tycker dock den ser precis ut som denna: http://i89.servimg.com/u/f89/11/29/53/79/dsc_0079.jpg Men jag kollar noggrannare på lördag när jag ska besöka ägaren :)
Kanske, jag vet inte riktigt. Jag har ingen personlig erfarenhet av enigmor, utan känner bara folk som har dem eller föder upp olika enigma-morpher. Det är möjligt att de inte berättar om sina sjuka enigmor… Fast JBreptiles berättade att han hade en enigma med svagt syndrom som han kallar för Jerky, just för den hade lite ryckiga rörelser ibland. 😛
Och så insåg jag nu att jag kanske trashade tråden med alla bilder och det var ju inte meningen. 😞 Men å andra sidan så är det ju bilder på bebbar som jag fått hemma hos mig, som ju tråden skulle handla om. Det fattas ju datum men de allra flesta är kläckta 2009 i alla fall.
Tirin, ta gärna nya bilder på "din" unge när den har ömsat, få se om den blir gulare eller om den fortsätter vara blek eller rent av ljusnar mer. 🙂
Vad jag fått reda på har just det här med att man parat enigma med en icke enigma gjort så att syndrom och så minskat (vet inte om det stämmer dock). Jag skulle åtminstone aldrig para enigma x enigma eller någon som har syndrom alls. Har en enigma hona och hon är precis som alla mina andra leosar :)
Som diskussionerna gick när det var som mest "på tapeten" så var teorin att syndromet skulle minska vid utparning med andra morpher men det fanns inga belägg för det utan syndromet kunde uppträda närsomhelst och hursomhelst ändå. Och det har spekulerats i om även den "normala" avkomman efter en enigmaförälder kan få en viss grad av symptom, det fanns ungar som inte själv var enigma men hade en sån förälder och ungen uppvisade vissa syndrom. Detta har jag dock bara hört talas om någon enstaka gång och det var väl inte bekräftat heller.
Jag har/har haft flera enigmor, de allra flesta har haft varierande grad av syndrom, vissa väldigt lindrigt. En tittade jämt i taket (sk stargazing), snurrade och ramlade ofta över på rygg, så vinglig var han men han klarade ändå helt fint att äta och ömsa osv själv. Supersöt var han och hjärtat ömmar ju lite extra för en så rörande krabat men frågan är ju hur mycket livskvalité han faktiskt hade. ❤️
Nu har jag tre enigmor, två med lindriga symptom och den tredje helt utan symptom. Det lustiga är att den som är helt "felfri" har två enigmor som föräldrar medan de andra två är "utparad avkomma". Och som sagt, även om avelsdjuren är helt syndromfria så kan fortfarande avkomman få syndrom. :)
Tirin, jag ber om ursäkt för att tråden helt spårat ur, går det möjligen att flytta hela ms/enigmadiskussionen till en egen tråd? Alternativt byta namn på tråden och du får starta en ny tråd med nykläckta och så lovar jag att inte sabba den också? 😞
#23 Haha det är ok! Jag kan byta namn på den här tråden och göra en ny bebis-tråd :)
Som sagt, på lördag besöka uppfödaren, fast hon skulle även komma ikväll med en gäng ödlor som vi ska passa medan de bygger om lite hemma. Det är möjligt att vi får de två enigma-syskonen (fast den andra ungen var en MS) och då kan jag ju ta bättre bilder. 🙂
Ja då ser jag fram emot fler bilder, som sagt så är jag väääldigt svag för just enigmor, jag tycker de är outstanding i alla varianter! 🙂
#25 Jag tycker också enigmor är sjukt fina! Både vanliga och i kombomorpher! Jäkligt synd att enigmasyndromet ska finnas. 😐
Ja det är verkligen synd. :( Jag har mina enigmor som ögongodis bara men det skulle ju vara så roligt att se vilka ungar de skulle få, säkert jättefina ju!
Ja den understa är en mack snow. 🙂 Jättefina båda två!
#30 Ah, så var jag inte helt ute och cyklade. 😉 Vad kul! Blir spännande att se hur de ser ut som vuxna! Vi har även en Wildtype och en Mack snow unge (inga enigmor alltså). Bilder kommer imorgon i nykäckt-tråden! ^^
Nä helt ute och cyklade var du ju inte för det finns ju en mack snow, men det är ju inte den som visas i det första inlägget utan den normalfärgade. 🙂
Enigmaungar är så söta med sina stora fläckar och oftast blir de ju väldigt småprickiga som stora, framförallt på svansen, det gillar jag verkligen. 😍
#32 Ja precis! De stora prickarna bildar ett alienansikte på den normala! Ser jättesött ut. 😃
Efter en noggrannare titt så säger jag, jo det måste ha varit den vanliga enigman i första inlägget då prickarna på den andra ser annorlunda ut! My bad! 🤐
Typiskt! Min enigma hona jag köpte för typ 2½ vecka sen la ägg idag. Till 99,9% kommer äggen bara att kastas för hon gick ihop med en Mack snow enigma hos förra ägaren så lär vara han som är hanen :/
Dock så la min eclipse hona (som köptes av samma) ägg igår och hon är parad med hanen ovan, så där lär jag spara äggen.