Hon bara bits och hugger.
Som många här vet tog jag emot en underviktig leopardgecko hona som är 6 år.
Jag har nu haft henne i 6 veckor elelr mer.
Hon blir piggare, tjockare, och bättre för varje dag.
Det är dock en sak som bara blir värre.
Hon hugger mot mig konstant, när jag fixade med vatten idag sprang hon fram och högg mot mig och missade med någon millimeter pga jag flyttade handen.
Om hon får tag i en tröja så biter hon fast i den och skakar som hon vill döda tröjan.
Idag när jag matade tjejerna fick Tiddley något knäpp och högg tag i Ziitas haka och slet i henne och skakade.
Sedan när Ziita skulle gå förbi henne så högg hon Ziita över hela huvudet helt utan anledning för hon var en bra bit ifrån henne.
Jag kan inte byta vatten, mata, fixa fuktlådorna, ta bort bajs, eller göra något utan att hon hugger mot mig.
Och för varje dag så blir hon bara värre..
Har jag fått upp henne är hon bättre, men hon hugger fortfarande mot fingrarna ibland även när hon är i handen.
Kan någon snälla hjälpa mig med tips eller vad som helst?
(vet inte vars tråden skulle vara)
/Alexander
Låter som att hon tror att det är mat.
Pröva att mata henne när du ska in i terrariet.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag matar henne varje dag så hon inte ska bli hungrig, och hon gör så ändå.
/Alexander
Låter inte roligt. Kan det fungera om du matar henne i en separat låda? Alltså att du lyfter ut henne ur terrariet och matar henne i exempelvis en plastlåda och sedan in i terrariet igen.
Då bör hon lära sig att maten inte finns i själva terrat.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jag har försökt det i två veckor, men det funkade inte heller utan hon blev nästan värre av det, så jag gav upp.
Nu är hon så illa att kommer jag nära piskar hon med svansen och hugger mot mig.
Kan inte heller låta henne jaga syrsor själv för hon är urusel på att sikta och träffar fel hela tiden när man låter henne göra det.
/Alexander
Testat att ha en skål med mjölmask eller dubia i?
hade en skål med mjölmaskar, typ 16 stycken och hon fick i sig alla på en gång och då hade hon ändå ätit fem syrsor..
Skulle bara se om hon var mätt, och gick iväg en kortis sen var alla maskarna borta och det var ingen i terrariet..
/Alexander
Matar du henne tills hon verkligen inte vill ha mer?
Hon slutar nog inte vilja ha mer.. hon kan äta så mycket att hennes mage är helt rund..
Min andra ödla kan säga nej efter 3-5 maskar, speciellt när hon har ätit syrsor
/Alexander
Tänkte om man verkligen kunde mata henne mätt, mätt, MÄTT. Fast jag vet inte om det kan vara farligt. 🤔
tror hon skulle nästan äta ihjäl sig >.<
Hon äter som en galning!
/Alexander
Med tanke på hennes bakgrund - att hon har blivit svält så skulle jag säga att det är ett ''normalt'' beteende.
Hoppas hon blir bättre dock!
Mata henne varannan dag istället för varje dag.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Matar jag henne varannan är det ännu värre, då kan jag inte ens komma i närheten av terrariet utan att hon hugger mot mig.
Igår fick hon tre syrsor och 6 maskar.
Så idag tänkte jag pröva och se om hon slutar äta och blir mätt nån gång..
Och hon fick i sig 25 maskar…. så jag tog bort maskarna från terrariet..
/Alexander