Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettsjukdomar
Läst 1038 ggr
Hanna
2013-04-28 17:06
0

Rymmare

En av mina leosar lyckades precis mosa sig igenom ventilationen där det finns en lucka för sladdarna. Hur det gick till har jag ingen aning om. Men är riktigt glad att jag såg henne innan hon kommit ut helt.
Dock har jag tyckt att hon verkat lite "orolig" på sistone. Så fort man går förbi terrariet kommer hon ut från grottan/fuktlådan och försöker genast klättra ur terrariet (även om man inte är nära just då). Och detta är samma tjej som ätit lite dåligt och missar man maten första gången kan det lika gärna kvitta. 😮

Dock är hon inte mager eller så, verkar må ganska bra även om svansen minskat lite. Men jag tycker det är synd om hon ska vara stressad och inte vilja äta. Vet ju inte varför. 😢

Det är ca 30+ grader på varma sidan och runt 24 på den svala, det finns fyra grottor och två fuktlådor och hon har sedan en tid gått med en hona. Testade även att separera dem, men det blev ingen skillnad.

Vad kan vara fel med min lilla tjej? Blir så orolig. 😕

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
2013-04-29 08:56
0

Oj vad konstigt… Jag har ingen aning om vad som kan få henne så stressad om det inte har hänt något eller något har förändrats i hemmet eller omgivningen på sistone. Hoppas hon kommer över det. :/

Hanna
2013-04-29 14:55
0

Jo, hon bor just nu i ett 80x50 terr, innan bodde hon i en plastlåda på kanske 50x40 (lite drygt). Frågan är om det är pga att hon fick det så stort? Jag funderar på om jag ska sätta henne tillbaka i plastlådan..

En annan sak jag tänker är om det är för mycket insyn. Kanske ska testa att sätta upp svarta lakan på alla sidor utom just framsidan. 🤔

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
2013-04-29 15:13
0

#2 Ja hon kanske blir stressad av insynen, eller snarare allt hon ser utanför terrariet som rör sig eller liknande. Du kan ju testa att täcka för några sidor och se om det hjälper :)