Leopardgecko iFokus

Leopardgecko

Etikettövrigt-om-leopardgeckos
Läst 842 ggr
Metallica1999
0

Tama en leopardgecko?

Hur tamar man en leopardgecko?

Hanna
3

Menar du att du gör den tam?

Reptiler blir väl inte tama i den bemärkelse som exempelvis ett marsvin blir. Men om du vill få dina reptiler vana vid händerna kan det vara bra att redan från det att de är små välja dem vid att du har händerna i terrariet, plockar upp dem och kollar öms och liknande.

Man ska inte ha ute reptilen hela tiden och varje dag, men jag anser att det är okej att ta ut den ur terrariet för en snabb fotografering och det är väldigt trevligt om de tillåter att man kollar fötterna efter ömsrester och dylikt.

Det är väldigt individuellt vilka djur som går att handera och vilka som aldrig blir tama. Har själv en dam här hemma som inte gillar att man plockar med henne. Så henne kollar jag inte mer än en gång i månaden, medan jag kan ta upp de andra oftare.

Så mitt tips är att du helt enkelt tar upp dem när du anser att det behövs exempelvis om den nyss ömsat mm.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
2

Alla mina leopardgeckos kommer gärna ut och klättrar ett litet tag. Vi har inte gjort något speciellt för att få dem "tama", utan de vänjer sig vid våra lukter och ljud och sedan blir de snarare nyfikna än rädda.

Sätt handen i terrariet ett tag varje dag i början så den snabbt vet att du inte är farlig. Plocka inte upp ödlan när du inte "känner den", utan knuffa bara lite på den så den självmant går upp i din hand. När du lyfter den (när den vet att du är snäll) så lyft försiktigt under magen och de snabbt stöd åt benen-