Svårt val
Jag har ju pratat om att jag ska ha en till gecko som ska gå med min tjej.
Jag ville gärna testa det här med ungar, men jag ville redan från början också ha en tjej istället för hane.
Herpers Choise har honor som alla är gravida, så jag tänkte liksom "Perfekt! Två flugor i en smäll!"
Men det händer ju att ägg inte blir befruktade eller bara dör :/ och då finns det ingen chans att få fler befruktade ägg. Desutom ville jag gärna ha en carrot tail eller någon färgrann morph, vilket det inte fanns.
Men sen såg jag den här annonsen på blocket på en riktigt snygg kille http://www.blocket.se/uppsala/3_Leopardgecko__2_terrarium___tillbehor_47085411.htm?ca=11&w=3 och det var precis en sånn jag har letat efter de senaste månaderna. (Det har alltid bott för långt bort eller varit tjejer)
Men då vill jag ju ha ett större terrarie eftersom att hennes är BETYDLIGT för litet (45x45x45)
och terrariet på bilden (första) är i läng 160cm, vilket jag inte har plats för i mitt rum
och det finns inge terrarie som är bra i Uppsala (har sökt på blocket, repti.net och terrariedjur.se)
Det kostar typ 1 106kr för ett 60x45x45 på herpers choise med enbart terrarium.
Och på annonsen med ödlan och terrariet kostar tillsammans 2000kr (inredning går med)
åååh jag vet inte vad jag ska göraa
jag vet äns om Gabbi skulle gilla att ha en kille runt sig hela tiden, men om den gravida tjejen inte få några befruktade ägg, så kan jag ha köpt en äggkläckare o sånt i onödan??
Jag funderar bara,hur skulle ni göra?
att så biligt som möjligt få en till gecko med större terrarie + ungar senare?
Hoppas jag inte var för mycket förrvirrande
1. köper du hanen så ska du inte låta dom gå ilag hela tiden vilket jag hoppas att du vet men ville bara påpeka det som första punkt. :)
2. Har du inte plats med det stora terrariet (vilket i mitt synhåll är för stort för 2 ödlor), så varför bygger du inte ditt eget? Billigare i mitt synhåll och blir snyggare.
3. Herpers choice honorna är äggbärande, och honor kan ''hålla'' sperman i flera veckor. De lägger 2 ägg ungefär varannan veckas mellanrum. Så chansen finns att det borde finnas någon som är befruktad.
4. Du kan göra din egna kläckare.
*Frigolitlåda (köper du på typ arken zoo eller så för 50-60kr)
*En dimmer på biltema för 70kr
*En temp-mätare på biltema för 29kr
*En värmekabel från herpers för ca 200kr
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Fråga den som säljer ödlorna om du får köpa det mindre terrariet med hanen i stället?
Säger som #2 :) Fråga om du kan få köpa hanen med det lilla terrariet. Sen vill jag bara att du ska tänka på hur du ska göra med eventuella ägg/ungar. Hur många ska du spara och kan du få dem sålda om det blir flera ungar som kläcks? Man ska alltid planera vilka morpher man parar så man vet om avkomman blir intressant för andra. 🙂 Sen såklart att du får plats för alla du inte får sålda, även om det är flera hanar.
man ser ju att hanen på bilden är typ en BSHTC men vet inte vilken morph min tjej e eftersom att hon är köpt på HC där de får in blandisar 🤔
Har mailat och hon vill inte sälja hanen endast.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
4# Släng upp en bild så får vi kika då =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein