Ägg?
Har aldrig haft en hona med ägg förut, så undrar om hon är med ägg. Förlåt för de usla bilderna. ☺️
Kan tillägga att hon gått med hane i ca en månad och för typ tre-fyra dagar sedan så var dessa vita saker mindre.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Ser ut som det i mina ögon iaf :)
Gräver hon mer eller äter hon mindre?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Som sagt, pissiga bilder, verkligen. Men hoppas det går att avgöra. Ska försöka ta bättre med lite assistans. :P
#2 Nej, har inte sett något sånt. Tycker hon äter ganska som vanligt. Men det ser ju onekeligen ut som ägg. :o
Svarade på geckoforum också, men ja, jag tycker det ser ut som ägg :)
#5 Tack ;) Härligt! Då vet jag :)
Är det något man kan göra för att "underlätta" för henne? Hon går just nu med en annan hona (trodde inte det blivit någon parning så flyttade henne) och har massa grottor, två fuktlådor, fri tillgång till kalk osv.
Men finns det något mer man kan göra? Eller ska jag bara låta henne vara och erbjuda mat som vanligt? :)
låt henne vara och erbjud mat som vanligt. Håll koll på lådorna så att det är fuktigt - du märker när hon ska lägga dom (rastlös, gräver överallt och ingenstans, kanske inte äter så mycket).
Ge lite extra kalk på maten så hon får i sig så hon kan bilda äggen bra.
Hon kommer minska i vikt så var inte orolig om hon blir smalare om svansen - huvudsaken hon äter så är det bra.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#7 Tack för svar. :) Jag har just nu mossa i fuktlådorna. Är det smartare att byta till torv eller vermikulit kanske?
Nej det går lika bra med mossa - bara det är fuktigt så klarar sig äggen - såvida hon inte lägger dom i sanden vilket en av mina honor gjorde i början hehe :P
-Albert Einstein
#9 Har lagt matta åt dem, så hoppas verkligen inte hon är så dum! :P
Absolut ägg med den runda magen! 😃
Jag har aldrig testat med mossa i fuktlådan då de gräver ner äggen, men det kanske funkar lika bra. Lycka till! Blir spännande att se bebbarna sen! :)
Vad är det för föräldrar?
Btw, en sak.. Du kanske redan vet det, men skriver det för säkerhetsskull. Om du lyser äggen och de ser obefruktade ut så kasta inte dem! Ibland kan det ta kring en vecka innan det syns att de är befruktade.
#12 Tack för tipset! Det är Kingston och Lemon som är föräldrar då min hane visade sig vara en hona.
Jag kommer inte ens våga lysa dem. 😮Ska ha dem i en varsin pizza-salladsburk hade jag tänkt. Bara ifall någon skulle mögla och "smitta" de andra. :)
Just nu gräver hon för fullt i fuktlådan 😍
Dessa hittade jag alltså i natt. Men jag har lite frågor:
- Hon har grävt ner dem så nära botten så de typ har fastnat(?) så jag vågade inte pilla loss dem, gör det något eller kan de ligga så?
- Tempen i terrariet var ca 20-21 grader när jag hittade dem och hade varit i några timmar. Är det för kallt eller klarar de sig ändå?
- Jag har hört att man kan kläcka dem i terrarietemp. Så tekniskt sett borde det inte vara farligt att temperaturen sjunker/stiger? Just nu ligger de bredvid terrariet där det är ca 26 grader men på natten blir det runt 20-21.
Nu är de flyttade och dessutom satta på konstant ~26 grader temp. :)
Härligt! :D Lycka till med dom och hoppas dom är befruktade också ;)
-Albert Einstein
#15 Det borde inte göra något om de har klibbat fast i botten. I naturen sitter äggen säkert fast i stenar och sånt ibland. :P
Äggen bör klara sig om temperaturskillnaden inte blir för stor, utan stiger lite i taget. Fast några grader borde de klara, speciellt då embryot inte är utvecklat än. Bara tempen inte stiger och sjunker hela tiden, då finns det risk att bebben dör.
#17 Tack, det hoppas jag också :)
#18 Så det bör inte vara någon fara att de låg några timmar på 20-21 grader och sedan nu kommer ligga på 26 grader?
Borde inte vara någon fara med att den ökat så en gång :). Då skulle alla ägg som läggs in på hantemp dö. Så dem ska ha klarat sig ifall de är befruktade. Sålänge det håller hyffsat jämn temp resten av tiden det är ägg så.
#20 Haha, det har du rätt i. ;) De ligger på jämn 26 graderstemp nu. Så hoppas de är befruktade. :)
Kan tillägga att honan äter som en häst. Matade henne med ca 4-5 syrsor + mjölmask igår och 2 st syrsor + mjölmask idag. Så nu ska hon få vila magen i några dagar. Svansen är lika tjock som innan. 🙂
Idag kom det två ägg till. :)
Fick dock slänga ett av de första äggen då det hade börjat få alla regnbågens färger och såg inte alls bra ut. 😐
Vad kul med fler ägg! :D Blir spännande att se ungarna sen. 🙂
Synd att du fick slänga ett dock!
Jo, det hade inte börjat lukta eller så. Men om det efter mindre än en månad såg ut så så kändes det inte som någon idé att spara.
Men det andra ser jättefint ut :) Så nu är det bara att hålla tummarna! 😃
Nu har ena ägget legat i över en månad, det har sjunkit ihop lite (det var för torrt tror jag) och har även börjat se "genomskinligt" ut på ett ställe. Annars ser det helt normalt ut. Kan det bli en bebbe ändå? 🤔
#26 Hmm det låter inte så bra… Lyser det rosa ändå, med vener och grejer? I så fall borde det fortfarande vara en bebbe i.
#26 , kanske ska kläckas? Mitt som kläcktes blev typ genomskinligt på vissa ställen innan det kläcktes. Och kan vara kläckning om det sjunker ihop. Hm, provat fukta mer om det kanske är för torrt? Du kan alltid prova att lysa ägget, för har det legat så länge så kan du kanske t.o.m se en unge där i. Nån vecka innan kläckning på mitt ägg kunde jag se ungen röra sig i ägget.
Jag har ingen bra lampa för att lysa, tyvärr. Testat, men ljuset går inte in i ägget. :/
Har fuktat mer, så nu är det bra igen. Kan försöka fixa ett foto om det skulle vara av intresse. :)
Ah ok. Men bara låt det ligga, och har du tur så är det som att det ska kläckas inom den närmsta tiden :) Jag vill gärna se bild :)
Det har legat sen den 23/3 på 26-28 grader. Kan det verkligen vara dags redan? 🤔
Hmm, känns som att det borde ligga längre då. Men kan va att det bara sjunkit lite för att det varit för torrt då. Men det ''genomskinliga'' kan va för att ägget börjar bli större kanske. För mitt ägg började se ut som att skalet börjat spricka så resten va sådär genomskinligt vitt nån vecka innan det kläcktes.
Hittade precis två ägg till i fuktlådan. :)
Fixar bild på det andra ägget så fort jag kan!
Tror inte det blir något av ägget. :(
Det ser mörkt ut inuti och det har samma form och så, men det har börjat se ännu mer "genomskinligt" ut. Det är precis som att den vita färgen försvunnit.. Låter det ligga tills det kryper till papperskorgen själv.. Vill inte råka slänga bebis om det skulle vara något i.
Mitt va också så, så jag trodde mitt va helt knas :p Men mitt va det endast för att ägget svällt, så genomskinligt alltså. Och det mörka kan va ungen om du har tur :p. Men låt det ligga så som du tänkt ^^
Även ägget som såg skitfint ut bara tvärruttnade efter över två månader. 😢
Vi hade strömavbrott för ett tag sedan, så inte helt omöjligt att de blivit kalla och dött..
Tänker inte spara mer ägg i år då jag antagligen kommer att flytta snart. Känns riktigt surt, men kommer väl fler gånger. 😮
Åh nej vad tråkigt! 😕
Hittade precis honan död 😭
Nej! Vad hände?
Beklagar sorgen verkligen *kramar*
-Albert Einstein
#39 Vet inte. Hon låg och sov förut, tyckte hon andades långsamt, men det gör mina om de sover djupt och hon hade ju ändå bytt plats då och då. Kollade till henne 30 min senare och tyckte hon låg väldigt stilla. En liten putt på henne bekräftade det jag fruktade. 😢
Neeeej, men gud vad hemskt! 😕 Äggbindning kanske? Åh, beklagar verkligen!! :(
#41 Ingen aning. Kan ha varit det. Verkade som att hon hade nya ägg i magen (även om hon inte var lika stor som när hon la de andra), men hade inte hjärta att öppna henne. :/