Värmeslinga
Ja, då vår raptor nu idag visat sig förmodligen vara hane (tog med henom ner till zoo't för en bedömning) och vår blizzard har lagt ägg så tänkte vi att vi åtminstone skulle ge småttingarna en chans att klara sig. Hade det bara varit obefruktade ägg hade det ju inte varit något mer med det, men i och med att raptorn då kanske är hane så vill vi ge småttingarna en chans att klara sig!
Värmeslinga letar jag efter som en tok till äggkläckaren, men jag verkar inte kunna hitta det någonstans. Jag bor i Gävle, så om någon vet någonstans i närheten var jag kan finna det vore jag mycket tacksam! Annars tänkte jag höra om det fanns en provisorisk lösning tills vi får hem en via nätbeställning? Typ med värmelampa/värmematta. Då detta kom som en total chock för oss igår med äggen och idag fick jag "bekräftat" att raptorn var hane, så har vi för tillfället lagt äggen i en burk med fuktad vermeculite på värmemattan, men det känns inte så hållbart en längre tid. Om ens en kortare tid!
Tacksam för svar!
/Josefine & Christian
Värmematta fungerar minst lika bra. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Tack så hemskt mycket!
Den var till stor hjälp, nu har vi införskaffat oss allt material och hoppas på en lyckad befruktning, och små leobebisar nu i sommar! :D
Håller tummarna :)
Vad hade ni tänkt kläcka fram för kön?
Jag tror faktiskt att vi ger oss på att försöka med honor!
Om det blir några fler ägg än de stackars två vi har så prövar vi nog med hanar också skulle jag tro.
Det är väldigt spännande det här, vi springer och kollar temp. hela tiden och vad fort man blir otålig! Vill ju bara ha bebisar nu, haha :P
Du kommer säkerligen få fler ägg än bara 2 eftersom de lägger oftast 2 ägg på 2 veckor.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jaha, lägger de flera även om det nu visar sig att vår hen trots allt är en hon och äggen är obefruktade? Spännande! Får se om alla ägg eventuellt skrumpnar ihop eller om vi får några bebbar :)
#6 De kan lägga upp till 10 ägg. 2 per gång.